לראשונה פותחה מערכת לפניה פרואקטיבית לאיתור אוכלוסייה בסיכון בתחום בריאות הנפש באמצעות שאלונים. השימוש במערכת זו הראה כי מבין המפונים בצפון ובדרום שהשיבו לשאלונים, כ-30% מראים סימנים של מצוקה נפשית, על אף שלא דיווחו על כך מיוזמתם ולא פנו לקבלת סיוע.
בעקבות מתקפת 7 באוקטובר והמלחמה שבאה בעקבותיה, פיתחה כללית מערכת חדשנית לאיתור אוכלוסיות בסיכון נפשי.
בדצמבר 2023, זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, הושקה בכללית מערכת חדשנית לאיתור וסיוע לקוחות הזקוקים למענה נפשי. המערכת פונה לאוכלוסיות בסיכון, ובהן מפונים, אזרחים שנחשפו לאירועים קשים, תושבי אזורי הסכנה ואחרים ושולחת לאוכלוסייה זו מסרון עם קישור לשאלונים דיגיטליים, הבודקים מספר היבטים: רמות טראומה, דיכאון וחרדה, וכן שאלות על חשיפה לאירועי המלחמה ועל משאבי התמודדות אישיים ומשפחתיים, המסייעים לדייק את אופי מתן הסיוע הנדרש.
המחקר נערך על ידי צוות מחקר מכללית ובו נחשפה תמונת מצב מדאיגה של מצוקה נפשית שרובה אינה מדווחת. ממצאים אלו הוצגו בכנס של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות.
צוות המחק כלל את: עינת ברגמן, ד"ר מרסלו לאו, רעות אוחנה ופרופ' רן בליצר מחטיבת החדשנות, ד"ר ירדן לוינסקי, סיגל אלון סידליק ונורית איתן גוטמן ממערך בריאות הנפש ואביחי ויסמן, מחטיבת מערכות מידע ודיגיטל.
תהליך הסיוע כולל משוב מידי למשתתף, קישור לחומרי עזרה עצמית, ובמקרים של זיהוי סיכון גבוה – פניה יזומה ממוקד ייחודי המאויש על ידי צוות מומחי בריאות הנפש, שהוקם בשנה החולפת על ידי כללית שנותן מענה מקצועי פרואקטיבי לאוכלוסיות בסיכון. צוות המוקד יוצר קשר אישי ומציע תמיכה ראשונית, תוך אפשרות להפניה להמשך טיפול, בין אם במרפאה או טלפוני. במקביל, רופא המשפחה מקבל דיווח על ממצאי השאלון.
יותר מ-28,000 מבוטחים קיבלו את הפנייה בתחילת הפרויקט, כ-3.8% השיבו על השאלונים. מבין 986 המשיבים, %38 הראו סימני מצוקה משמעותיים, כאשר באזור עוטף עזה האחוזים הגיעו ל-%60 ובצפון לכ-%35. מתוך קבוצה זו של מטופלים אשר חצו רף קליני, זוהתה קבוצה של 74% נשאלים שהשיבו כי אינם נמצאים בטיפול ועל כן נעשתה אליהם פניה יזומה ממוקד בריאות הנפש הייעודי של כללית להמשך בירור וטיפול.
ממצאי המחקר מאשרים שתהליך יזום ופרואקטיבי מאפשר איתור מטופלים בסיכון גבוה לטראומה, דיכאון, ו/או חרדה, שלא היו פונים לטיפול בעצמם, בשילוב מתן מענה ממוקד ראשוני ובמידת הצורך הפניה לגורמי הטיפול המתאימים.
" המחקר נועד לאתר מטופלים שנמצאים במצוקה בעקבות מצב הביטחוני, לעזור להם למצוא פתרונות מתאימים מתוך שירותי בריאות הנפש בכללית. במציאות המשתנה ומצב הביטחוני מטופלים התקשו להגיע לקבל עזרה, ולהבין אלו שירותים זמינים באזור שלהם, איתור מוקדם והכוונה לקבלת שירותים סייעו להם להגיע לערוץ המתאים בתחום בריאות הנפש. המוקד הארצי שהוקם מפנה ישירות לבריאות הנפש ללא צורך לעבור אצל רופא משפחה, זמן המתנה ותחילת ההתערבות מתקצר ועוזר להגיע לתוצאות טיפוליות מיטביות.
בכללית נעשה מאמץ אדיר להכשיר כמה שיותר מטפלים לטיפולים ממוקדי טראומה, טיפול קצרים וקבוצתיים על מנת להנגיש שירות לכמה שיותר אוכלוסיות נזקקות". מסכמת ד"ר טטיאנה זלוז'ין מנהלת מערך בריאות הנפש של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי.