
את הדברים אמר איילנד השתתפות כנס בנושא המשמעויות ההרסניות של הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל שהתקיים השבוע. בכנס השתתפו כנסת, ראשי חברי מהדרום ומהצפון, אנשי אקדמיה, נציגי ארגונים ירוקים ומאות נפש. בכנס הוצגו השיקולים הביטחוניים, החקלאיים, הבריאותיים, החברתיים והכלכליים נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל ובעד הקמת שדה תעופה בנבטים
את הכנס פתחה ראשת המועצה האזורית יזרעאל – שלומית שי-רייכמן, אשר הה שלא יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל: "מאז השבעה באוקטובר אנחנו חייבים לחשב מסלול טיסה מחדש. חלק בטיחות בצפון נפגע מאז תחילת המלחמה, ועכשיו רוצים בביטוח ובאזורינו. שחושב אפשר להעביר לרדאר בזמן מלחמה, החלטה כל כך הרסנית – טועה. כולנו, ראשי מצפון ומדרום, מאים במאבק נגד הקמת שדה תע בעמק יזרעאל".
ראש עירית דימונה ,ציג את התמיכה רחבה – שדה ראשי בדרום בהקמת תעופה בנגב: "כליכודניק אני אומר לראש הממשלה ושר הביטחון, קבלו החלטה אמיצה, בן-גוריונית והקימו את שדה התעופה המשלים לנתב"ג בנבטים. לאחר השבעה באוקטובר אנחנו מבינים שעלינו לקבל אישור אמיצות לנגב בפרט ולמדינת ישראל בכלל.
לידידי שר האוצר, אני אומר – נכון שתמכת בהקמת שדה תעופה בצפון בהיותך שר התחבורה, אבל עכשיו הזמן להסתכל על משמעות ההחלטה מבחינה כלכלית ולראות איך הקמת השדה תפתח את הנגב. אנחנו תומכים חד משמעית במאבק של חברינו בצפון נגד הקמת שדה תעופה בעמק".
בכנס ההצגה לראשונה חוות הדעת של האלוף (במיל') גיורא איילנד – לשעבר ראש המל"ל, על הסכנות הביטחוניות בהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל: "שדה תעופה הוא תשתית אסטרטגית שמקימים לעשרות שנים קדימה. אף אחד לא בהכרח מה יהיה האביטחוני הפקולטי בעוד כמה שנים, אבל אני כן יודע להגיד שבעתיד הנראה לאופק, האיום החשבון יהיה האיום הרקטי האיראני כפי שבא לידי ביטוי אצל ארגון הטרור חיזבאללה. היא השתתפה מידית של שדה תעופה בהחלטה אחת. מעבר לכך, חלק מהמטוסים שינחתו יעברו לאט, בגובה נמוך, מעל ג'נין. עם כל הכבוד, השיקולים של חיל האוויר בהתנגדות להקמת שדה תעופה בנגב הם לא ביטחוניים".
פרופ' איתמר גרוטו – מומחה לבריאות הציבור, הציג את הסיכון הבריאותי שהקמת שדה תעופה יביא על אלפי התושבים באזור הצפון: "יש אלפי מחקרים שנכתבו על השפעות שדה תעופה, ובאופן קונקרטי רעש, על בריאותם המידית של תושבים. הכוונה היא לא רק חוסר נוכחות מחוסר שינה. אלא השפעות ישירות על קיצור אורח החיים, השפעות נירולוגיות, השפעות נפשיות, ילדים שייוולדו עם משקל מופחת. לכן, יש לבחור בהקמת שדה תעופה באזור פחות צפוף בתושבים – כדי לא לפגוע בתושבים באופן בריאותי".
חן הרצוג – כלכלן ראשי בBDO, דיבר על ההשלכות הכלכליות לפתיחת שדה תעופה על פיתוח הנגב: "כשמסתכלים על הנתונים, למעשה לא מקימים פה שדה תעופה משלים אלא שדה תעופה שיהפוך עם השנים לשדה התעופה הראשי של מדינת ישראל. אולם – העמק לא מאפשר את כמות הטסים הנצרכים במדינת ישראל. שדה תעופה יאפשר עוד אלפי מקומות עבודה בנגב, הקמת של בתי מלון, יפתח את התיירות, יזמן מרכזי קונגרסים וכמובן – ישפר את התחבורה. הקמת שדה תעופה בנבטים הרבה יותר זולה למדינה. היתרונות הכלכליים ברורים."
כאמור בכנס השתתפו ראשי רשויות רבים: ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל – שלומית שיחור-רייכמן, ראש עירית דימונה – בני ביטון, ראש עירית מגדל העמק – יקי בן חיים, ראש המועצה האזורית חבל מודיעין – שמעון סוסן, ראש המועצה האזורית גלבוע – דני עטר, ראש המועצה המקומית קרית טבעון – עידו גרינבלום, ראש המועצה המקומית רמת ישי – אסף אובלנדר, ראש המועצה האזורית מגידו – גיל לין, ראש המועצה המקומית רכסים – יצחק רייך, ראש המועצה האזורית זבולון – עמוס נצר, ראש עירית יקנעם – רומן פרס, ראש המועצה האזורית מעלה עירון – מוחמד אגבאריה, מנכ"ל השלטון האזורי – איציק אשכנזי ומנכ"ל מועצת הנגב – יוהן אטלן. בכנס השתתפו גם שר החקלאות וסגן שר הביטחון לשעבר – ח"כ אלון שוסטר, רב העיר מגדל העמק – הרב יצחק דוד גרוסמן וחברת הנהלת מטה התושבים נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל – לימור רגב.