באנר עליון
באנר עליון
באנר עליון

עושה שמח

עושה שמח

ירון אילן הוא האיש שמכיר כל זמר מתחיל. האיש שהחל את הקריירה שלו כשדר בתחנת רדיו פיראטית, ומצליח להישאר בצמרת כבר עשרים שנה, מדבר בין היתר על הנצחון של המוזיקה המזרחית ועל שיתוף הפעולה עם השרה מירי רגב

ירון אילן. צילום שרון רביבו

ירון אילן הוא אולי השדרן המשפיע ביותר על המוזיקה המזרחית, מפני שעם כל הכבוד לזמרים, גדולים ככל שיהיו, אילן הוא קובע הטון. שיר שהוא אוהב, הופך מיידית ללהיט, ולא מעט זמרים חייבים את הפריצה שלהם לאיש שבלעדיו הזמר המזרחי היה שונה לחלוטין. אילן מתייחס לכך: “אני נותן במה לכל זמר או זמרת טובה. אצלי בתכנית יש מקום לכולם, אין אצלי סלקציות ומבחינתי יש מקום לתת במה לכולם. אני משמיע לקהל מוזיקה שהוא אוהב ואם על הדרך אני גם מגלה זמרים, זה נהדר. מצד שני, יש כאלה שמייחסים לזה יותר מדיי חשיבות אבל אני לא מתעסק בזה”.

אילן מנוהל בשנה האחרונה ב”ליאם” הפקות לצידם של אמנים כמו אייל גולן, נסרין, איתי לוי ומושיק עפייה. “בני פרץ מנהל אותי מזה שנה ובעצם אחריי שראיתי את מודל ההצלחה של בני ואייל מאד שמחתי להיות חלק מהמשרד”. אילן מזוהה יותר מכל עם התוכנית “שישי שמח” המשודרת ביום שישי בצהריים בערוץ 24. בתוכנית מופיעים בקביעות ההרכב שלו “עושים שמח”, הרכב שנולד תוך כדי התוכנית ומונה את הזמרים: שימי רון, מורן קריטי, שני יצהרי, מתן כהן וגולן אברהם. בימים אלו ממש מקליטים חברי ההרכב אלבום מחרוזות ובו כל מחרוזת מוקדשת לזמר אחר, ההרכב זוכה להצלחה רבה ולמופעים בכל הארץ. בתחילה היתה התכנית מצולמת מבתים של צופים כשבכל שבוע מתארח אילן בבית אחר. כיום התכנית משודרת מאולם בבת ים “הרעיון הוא לעשות תכנית של מוזיקה פריסטייל. הרעיון היה פשוט, לעשות תכנית עם אווירה של פעם, שיושבים מסביב לשולחן ושרים. להביא את המוזיקה כמו שהיא, לא מתיפייפת. חשבתי שהדבר הכי מעניין שאפשר לעשות זה שבמקום שהאנשים יבואו אל הטלביזיה, הטלביזיה תבוא אליהם. בשנה האחרונה אנחנו משדרים מאולפן מפני שזה יותר נוח טכנית”. אילן מתייחס גם לאחוזי הצפייה הגבוהים בתכנית, למרות שעות השידור שלה, הנחשבות כשעות מתות ” זה זמן בו אנשים עסוקים בבישולים ובהכנות לשבת. ולכן התכנית היא לא כזו שצריך לשבת ולהסתכל. הצופים יכולים ללכת ולחזור, לנקות את הבית ולבשל, וכל זה בזמן שהטלביזיה דולקת ברקע. אז ברגע שנותנים לקהל תוכן טוב, שהוא אוהב, עם מוזיקה טובה, יש לו סיבה להדליק את הטלביזיה” על האומנים המופיעים בתכנית אומר אילן “לתכנית יש שלד מסוים של אומנים שאני כבר מכיר ורץ איתם הרבה זמן. השלד הזה הוא חשוב לתכנית מפני שזו לא תכנית פשוטה, זו תכנית ספונטית, ולכן יש צורך באומנים שיודעים איך להתנהל בה”

ירון אילן החל לשדר לפני עשרים שנה, בתחילה הוא שידר באחת מתחנות הרדיו הפיראטיות שפרחו באותה התקופה בארץ. לאחר כחודשיים החליטו בקול ישראל שהם רוצים את הטאלנט אצלם בתחנת ‘קול הדרך’ שלימים הפכה ל- 88 FM, וקראו לו לאודישן שבסופו הוא קיבל תכנית משל עצמו. אלא שבתכנית הראשונה לא אפשרו לו לשדר מוזיקה מזרחית. אילן: “נתנו לי לשדר שירים של חווה אלברשטיין ומתי כספי, וזה לא התאים לי. הלכתי אל יוסי סיאס ואמרתי לו שאני לא מתחבר לזה. הוא אמר לי לבוא למחרת ולהתחיל לשדר תכנית שנקראה ‘טורים גבוהים’. בתכנית הזו התחלתי לשדר מוזיקה מזרחית, ואז גיליתי כמה הקהל אוהב את המוזיקה הזו. צריך לזכור שאנחנו מדברים על עידן אחר, זה לא היה כמו היום שיש את היוטיוב והפייסבוק. המוזיקה המזרחית היתה ממש שוליים”.

ירון אילן ואייל גולן

כידוע ליין הקריוקי החדש של ירון אילן סוחף אחריו את המדינה, ומושך אליו את אמני הזמר המזרחי הגדולים ביותר. אך דווקא אילן עצמו מצנן מעט את ההתלהבות ממה שנראה כמו רעיון מהפכני “עשיתי ליינים כאלה במשך כל הקריירה שלי כך שזה לא ממש חדש. הליין הנוכחי נמשך ארבעה חודשים במועדון ‘האוניברסיטה’ ברחובות, ובימים אלה אני מוציא אותו לפגרה מפני שאני עמוס מדיי וזה לא מסתדר לי בלו”ז”. על הזמרים שהופיעו בליין אומר אילן “הם לא שרו קריוקי, הם באו להיות אורחים שלי. בליין היו גם זמרים חובבים וגם חברים שלי, שבאו ונהנו. אני לא רואה בזה משהו חריג”.

בין הדברים שמעסיקים את אילן ומאלצים אותו להוציא לפגרה את ליין הקריוקי, ניתן למצוא את פסטיבל ‘כתר המזרח’ שנערך בחול המועד פסח בטבריה, אותו הפיק וניהל אומנותית, בחסות שרת התרבות מירי רגב. בפסטיבל הופיעו אייל גולן, ליאור נרקיס, שרית חדד, חיים משה ומושיק עפיה, אך חתן השמחה האמיתי היה דקלון, שהערב השני של הפסטיבל היה מופע מחווה עבורו.

ואם מדברים על השרה מירי רגב, הרי שבניגוד לקיטונות הרותחין שהיא סופגת מאנשי התרבות הממוסדת, ירון אילן מפרגן לה ותומך בה ללא סייג” אני חושב שהשרה רגב עושה עשייה גדולה ומשמעותית. היא מתייחסת אל המוזיקה המזרחית לא כאל מוזיקת שוליים, אלא כאל תרבות שלמה. אני מאוד שמח שסוף סוף יש מישהי כמוה במשרד התרבות, ואני משתף איתה פעולה. אני מאוד גאה בה”.

ירון אילן מוכר גם כאחד השופטים בתכנית ‘אייל גולן קורא לך’ אשר עונה חדשה שלה עומדת לעלות בקרוב, הפעם בהשתתפות זמרים בנים, ולא רק זמרות. אילן אשר ידוע כשופט שקול מסביר מה הוא מחפש בזמרים ובזמרות אשר מגיעים לתכנית: “כל מי שעובר את השלבים המוקדמים יודע לשיר. מה שאני מחפש זה משהו חדש, משהו שיגנוב את האוזן וירענן אותה. משהו מרגש ומצמרר, לא עוד זמר או עוד זמרת, זה יש מלא. עד היום מצאנו זמרות מצוינות כמו נסרין קאדרי וכמו מאור אשואל. התכנית הזו נותנת במה נטו למוזיקה מזרחית, היא לא מתחכמת, וגם העונה אנחנו נחפש משהו שירגש”.

על הטענה שהמוזיקה המזרחית הפכה לפופ עם סלסולים, עונה ירון אילן “גם ברוק יש זרמים שונים, וזרמים זה לא דבר רע. אני חושב ששילובים בין פופ, מזרחית, רוק ואפילו מוזיקה לאטינית יכולים ליצור דברים מדהימים. אני אוהב שמנסים אבל צריך לזכור את הבסיס ועליו צריך להשען”. על התקופה בה המוזיקה המזרחית היתה מופלית לרעה אומר אילן “אני חושב שעצם זה שהיום המוזיקה הזו מקבלת לגיטימציה ומושמעת גם ברדיו וגם בטלביזיה, זה סוג של נצחון. צריך לזכור שגם כשהמוזיקה הזו לא היתה מושמעת, היא היתה מאוד אהובה על הקהל”.

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter