במהלך חודש אוגוסט הוכתרו 5 מנהלות המחוז כמצטיינות הכללית בתחום האיכות הרפואית. הישג זה הוא עדות לטיפול רפואי איכותי הניתן ע"י צוותים מקצועיים, שעובדים בסינרגיה למען המטופל ולשרותי בריאות מצוינים אותם מעניק המחוז למטופלי הכללית בחיפה והגליל המערבי.
לסיכום שנת תשפ"ג ערכנו ראיון חגיגי עם מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית רונן נודלמן, ההנהלה הרפואית ומנהלי המנהלות של מחוז חיפה וגליל מערבי על ההישגים, האתגרים, גאווה מקומית וברכות לשנה החדשה.
כמה משמעותי בעינכם לקבל הצטיינות בתחום האיכות הרפואית?
"אנחנו ארגון רפואי, עיקר העשייה שלנו היא מתן שירותי בריאות, הליבה היא האיכות הרפואית והשרות הרפואי הניתן למטופלים. אני מאוד גאה לראות את ההתגייסות למשימה הכל כך חשובה של כלל הסקטורים. העובדים שלנו מדברים באותה שפה ומשתפים פעולה, כל זאת על אף שהמחוז שלנו בפריסה גיאוגרפית רחבה, וכולל אוכלוסיות מגוונות, תרבותית וחברתית. חשוב לציין כי בזכות שיתוף הפעולה המצוין עם ראשי הערים והמועצות, אנשי דת ומובילי דעת קהל וקידום פעילויות משותפות לאורך השנים, הצלחנו להגיע למטופלים רבים" משיב נודלמן.
ד"ר לילך צולר המנהלת הרפואית של מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית משיבה: "כמנהלת רפואית במערכת הבריאות, אני רואה בנושא קידום האיכות הרפואית את אחת המטרות החשובות ביותר שלנו ושמחה מאד שמחוז חיפה וגליל מערבי, המחוז הגדול והמורכב בכללית נבחר לקבל הצטיינות בתחום. איכות רפואית גבוהה מאפשרת לנו למקסם את משאבי הבריאות אשר תמיד נמצאים במחסור לטובת המטופלים ולהבטיח טיפול מיטבי וההצלחה היא בזכות השותפות לדרך והחתירה למצוינות של כולנו יחדיו".
ד"ר סוניה כרכבי מנהלת מינהלת כרמל במחוז חיפה וגליל מערבי בכללית משיבה בהתרגשות: "מצוינות היא ערך שמוביל אותי בפרט כאשר מדובר בתחום שהוא לב העשייה שלנו. אני גאה להוביל יחד עם הצוותים את המינהלת למצוינות באיכות רפואית בוודאי שבתור רופאה, זו המשמעות הכי גדולה לעשייה היומיומית שלי ברמה האישית".
שיטות עבודה מומלצות לקידום איכות רפואית
"אנו עובדים בהתאם לשגרות עבודה שוטפות שיצרנו לאורך השנים. הקמנו פורום איכות שמתקיים אחת לחודש, אליו אנחנו מגיעים עם נתונים עדכניים, יושבים ומנתחים יחד ועורכים סיעור מוחות של כלל הסקטורים. אנו מציגים את התחומים החדשים והשינויים ומקבלים החלטות.
במיקרו, ההנהלה הרפואית של המחוז ומנהלי המנהלות מלווים ומתמקדים במרפאות וביחידות רופא בעלות אחוזי תחלואה גבוהים ומחלות מורכבות ובמידת הצורך מכניסים אותם לתוכנית מאומצת שתסייע להם לבצע פעולות מניעה של חולי, ולאזן רפואית את המטופלים השונים שזקוקים לכך" מסביר נודלמן.
בנוסף מדגיש נודלמן, "מטופלים בריאים וכאלו שמאוזנים רפואית אינם מהווים נטל כלכלי על מערכת הבריאות, צורכים פחות שירותים, מתאשפזים פחות ומבקרים פחות במיון".
ביקשנו מד"ר כרכבי לשתף אותנו בדוגמא להצלחה בשיפור איכות רפואית במרפאה ועל האתגרים שהיו בדרך.
"מרפאת איבטין מרפאה עם מצב סוציואקונומי נמוך וחסמים תרבותיים בהיענות לטיפול ומעקב רפואי. המרפאה הצליחה להשתפר ולקדם את בריאות מטופליה בעזרת עידוד בדיקות רפואה מונעת לדוגמא ממוגרפיה, הסברה ושיפור ההיענות לביצוע בדיקות צואה לדם סמוי, ולאיזון וטיפול בסוכרת והיפרלפדמיה. ע"י ליווי צמוד, המרפאה הגיעה לציון איכות גבוה, עברה את יעד מנכ"ל הכללית וממשיכה להצטיין ולהוביל" .
איך נשארים מעודכנים בשיטות העבודה המומלצות לשיפור האיכות רפואית?
"צוותי האיכות שלנו מחוברים מאד למחקר ולשיטות המתפרסמות בעולם בנושאי האיכות, במקביל מתקיים שיח חשוב עם גורמי האיכות בהנהלת הקופה וכן עם השותפים שלנו בחברה הישראלית לאיכות ברפואה, אני שותפה בפעילות החברה כבר שנים רבות והחודש נבחרתי כחברת הועד המנהל בחברה. החברה מנגישה לנו מידע ומגמות בארץ ובעולם בתחום האיכות ונותנת מקום לשיח על בין אנשי מקצוע בארגונים שונים שכולם שותפים למטרה אחת" משיבה ד"ר צולר.
"צריך כל הזמן ליישם שיטות חדשות, להיות מעודכנים וללמוד מאחרים, לבדוק את עצמנו מה עובד לנו ומה פחות עובד. נדרשת גמישות גדולה והקשבה לשטח" מוסיפה ד"ר כרכבי.
הנעת הצוותים למצוינות בתחום האיכות הרפואית והאתגרים שבדרך
"האתגר המרכזי הוא ברתימת שותפים רבים ממקצועות שונים לתהליך משותף ולאמונה במטרה אחת, ברגע שעשינו את זה האתגר הבא הוא ביצירת תהליכי עבודה מתואמים והעברת מסרים יעילה בין הגורמים. מבחינתנו, זה היה תהליך ממושך של חיבור האנשים השונים בצוות למשימה, יצירת פתיחות בין תחומים שונים שהוא אתגר בפני עצמו, ויישום של תהליכי תחקור ושיפור מתמיד" משתפת ד"ר צולר.
"אי אפשר להצטיין בתחום מסוים מבלי שלומדים אותו לעומק, מתעדכנים בשינויים ובחידושים, מבצעים מעקב על הנתונים, כולל פגישות חשיבה של מומחי התוכן, כולל הצעות לשיפור. צריך לחשוב בכל הזדמנות איך אפשר לעשות טוב יותר ולא לפחד "לצאת מהקופסא". בניית שגרות עבודה חודשיות, שבועית, העיסוק היומיומי, ושילוב הנושא בשיח השוטף הם הגורמים העיקריים להצלחה. גם בתקופת הקורונה המאתגרת המשכנו לעבוד עם השגרות השוטפות מעבר לטיפול ולהערכות הנוספת שהייתה נדרשת בהתאם לרוח התקופה" מסכם נודלמן.
עד כמה חשובה תקשורת אפקטיבית עם המטופל ובני משפחתו להשגת היענות לטיפול?
"המטופלים ומשפחותיהם הם חלק בלתי נפרד בתכנון הטיפול ובהצלחתו. הכל מתחיל ברתימת המטופל ורכישת האמון בינו לבין הרופא ולצוות. ברגע שהוא מרגיש שכולם רוצים את טובתו, מוכנים לעזור לו לטפל בעצמו, מדריכים ומיידעים אותו, הוא יענה טוב יותר לטיפול המוצע לו. צריך לתת מקום למטופל לשאול שאלות ולהעלות חששות מטיפול או מתופעות לוואי, בוודאי בתחילת טיפול חדש או שינוי טיפול ולעודד הצלחות קטנות" משיבה ד"ר כרכבי.
איך שומרים על המובילות?
"בתחום הבריאות לא עוצרים, יש תמיד לאן לשאוף ובמה להשתפר. עידוד העובדים להיות מעורבים יותר ומחויבים יותר למטופלים, בפרט למטופלים עם המחלות הקשות, בניית מערכת יחסים המבוססת על אמון וכבוד יביאו להצלחה טובה יותר בכל הקשור בהיענות לטיפול. בתחום מדדי האיכות הרפואית יש שינויים בכל שנה ואנו מחויבים ללמוד, להתעדכן ולפעול בהתאם לשינויים הנעשים בארץ ובעולם, בהתאם לסטנדרטים המקובלים" משיב נודלמן.
שאלה מאתגרת, משיבה ד"ר כרכבי, "אני חושבת שכאשר מצוינות היא ערך מוביל, דרך חיים ונכנסת לכל שגרות העבודה שלך כמנהל וכרופא אז כל מה שנשאר הם פרטים טכניים של איך לעשות, מה ומתי וכמובן להתמיד בעשייה".
ד"ר צולר מוסיפה: "העיסוק באיכות מחייב להפוך אותו כחלק מובנה בשגרת העבודה של כל המעורבים, רק בפיתוח שגרות הכוללות איכות ניתן לשמור על רציפות בשיפור ובקידום האיכות. אנחנו מקיימים ישיבות סדירות עם כל השותפים ועושים מאמצים רבים לנתח נתונים, לשפר תהליכים, לשתף מידע, בין אם זה תחקירים על נושאים לשיפור ובין אם זה למידה מהצלחות. איכות היא מסע. משוב חיובי, לצד התייעלות מתמדת ופתיחות הם מרכיבים קריטיים להובלה באיכות הרפואית".
רצף הטיפול עם בי"ח כרמל – מודל עבודה משותף למען בריאות המטופלים
מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית ובית החולים כרמל מפעילים מודל עבודה משותף במשך שנים רבות. בי"ח כרמל נבנה היסטורית כמעט ללא מרפאות חוץ ומרפאות החוץ שלו נמצאות במרכזים הרפואיים לין וזבולון.
"בזכות המודל הזה", מסביר נודלמן, "המטופלים רואים את אותם הרופאים אצלנו בקהילה ואח"כ בבי"ח כרמל.
זהו מודל שירותי ואיכותי מהמעלה הראשונה שאנו מרחיבים משנה לשנה וקיים כמעט בכל התחומים.
מנהלי מחלקות בבית החולים כרמל הם גם מנהלי התחומים במרפאות הקהילה, לדוגמא, פרופ' גיורא פילר הוא מנהל מחלקת הילדים בכרמל וגם אחראי על רפואת הילדים בכל רחבי המחוז".
גאווה מקומית
" במהלך השנה פתחנו שרותי רפואה מתקדמים ושילבנו טכנולוגיות חדישות תוך הנגשה מלאה לכלל סוגי האוכלוסיות ברחבי המחוז. יש לנו פריסה רחבה של מרפאות בחיפה והגליל המערבי, בשונה מכל הקופות, אנו נמצאים בכל מקום, גם בכפרים, ביישובים, בקיבוצים, ובערים הגדולות. יש לנו מרפאות ראשוניות, מרפאות משולבות, הכוללות רפואה ראשונית ורפואה יועצת ובאזורים הגדולים במחוז מרכזים גדולים לרפואה יועצת כולל מיונים קהילתיים. יש לנו שני מרכזים גדולים (מיני בתי חולים) לרפואה יועצת: לין בחיפה וזבולון בקריות. הכוללים יחידות מתקדמות כולל קרדיולוגיה, אולטרסאונד, רנטגן, מחלקות אונקולוגיות, חדרי ניתוח ומיונים קהילתיים שפתוחים מבוקר ועד ערב ומאוישים ע"י רופאים מומחים. ככל שהטכנולוגיות הולכות ומתקדמות אנו מפנים את חדרי הניתוח בבתי החולים לפעולות מורכבות ומעבירים מגוון רחב של ניתוחים ופעולות לשירות בקהילה ואנו גאים על כך מאוד" מספר נודלמן.
רונן נודלמן מנהל המחוז מסכם
"בכל שנה, אנו עובדי מערכת הבריאות ניצבים בפני אתגרים רבים ויחד עם זאת השנה החולפת הייתה מלאה בעשייה ורבת הישגים. אני רוצה להביע את הערכתי הרבה למסירות, לעבודה הקשה והמאתגרת ובעיקר למחויבות של העובדים שלנו למען מטופלי כללית באזור חיפה והגליל המערבי ולאחל לכל העובדים, בני משפחותיהם ולמטופלים שלנו, שתהיה שנה נפלאה, שנת התחדשות, בריאות, אחווה, רעות, אחדות ואהבת חינם".