מסגרות החינוך הפורמאליות הן מרחב מרכזי בחייהם של ילדות, ילדים, בנות ובני נוער, ומהוות נקודת מפגש ומרחב ביטוי עבורם.
מפגש התלמידים והתלמידות במרחב זה מייצר הזדמנויות להתנהגויות חברתיות נורמטיביות, אך לעיתים המפגש מייצר התנהגויות סיכוניות של ילדים ובני נוער; התנהגויות הקשורות לאלימות, פשיעה, סמים ואלכוהול.
על מנת לקדם אקלים מיטבי בבתי הספר, לצמצם ולמנוע התנהגויות מסוג זה, מפעילה הרשות לביטחון קהילתי במועצה האזורית עמק יזרעאל תוכניות חינוך ייחודיות בשני אפיקים: מוגנות במרחב הבית ספרי והשתלבות בפעילות המניעה הבית ספרית.
שוטטות, נשירה גלויה וסמויה של תלמידים/ות ממסגרות פורמאליות ובתוכן, אלימות והתנהגות לא נורמטיבית, מהווים צורך לטיפול מניעתי בתופעות אלו.
"מדריך/ת המוגנות משולב בבית הספר, מהווה חלק מציבור המבוגרים הנמצאים בו, כאשר מהות תפקידו – מניעת מצבי סיכון, תוך שיתוף פעולה עם גורמים שונים בבית הספר, במועצה ובקהילה", אומרת אוריה ספיר, מנהלת הרשות לביטחון קהילתי במועצה, "מדריך המוגנות מהווה אמצעי נוסף העומד לרשות בית הספר, לצורך שיפור איכות החיים והאקלים הבית-ספרי".
במועצה האזורית עמק יזרעאל פועלים כיום 14 מדריכי מוגנות ב-13 בתי ספר ברחבי העמק:
בבתי הספר היסודיים: 'עמק יזרעאל' בגניגר, 'מרומי שדה' באחוזת ברק, 'יחד' בגבעת אלה, 'רעים' בשמשית, 'שגיא' בשריד, יסודי נהלל, יסודי שדה יעקב, 'אופקים' מרחביה ו'נתיב' הושעיה, ובעל-יסודיים: 'העמק המערבי' ביפעת, ויצו נהלל ו'עמקים תבור' במזרע.
מהמועצה האזורית עמק יזרעאל נמסר: "עם היציאה לחופש הגדול, הסתיימה לה שנה נוספת של מוגנות בבתי הספר ברחבי המועצה. מדריכות ומדריכי המוגנות עושים עבודה נפלאה ומהווים חלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי בבית הספר וכתובת נוספת עבור כל ילד וילדה, נער ונערה, תוך שמירה על ביטחונם ועל המוגנות האישית שלהם".