באנר עליון
באנר עליון
באנר עליון

שנה לקריסת החניון ברמת החייל

שנה לקריסת החניון ברמת החייל

ראיון מיוחד עם ינאי גואטה סגן מפקד גדוד תבור יחידת החילוץ וההצלה הארצית של פיקוד העורף

בחמישה בספטמבר 2016, בשעה 11:23, קרס חניון ״הברזל״ ברמת החייל בתל אביב למקום הוקפצו צוותי חילוץ מיידים של חטיבת החילוץ, וכן של היחצ”א – יחידת החילוץ וההצלה הארצית של פיקוד העורף. צוותים אלה פעלו במקום בשיתוף עם יחידת הכלבנים “עוקץ” וגופי חירום נוספים כמו מד”א, זק”א ועוד. ההגעה המהירה לאתר בוצעה על ידי שימוש בצוותי החילוץ המיידים. בכל עת מאוישים בכל הגדודים בגזרות השונות צוותי חילוץ שמוכנים לקפוץ בזמן אמת לאירועי חילוץ בכל רחבי המדינה. לאחר הבנת גודל האירוע, הגיעו בנוסף לצוותים המידיים כוחות חילוץ נוספים מגדודי חטיבת החילוץ: קדם, רם, שחר ותבור, כאשר גדוד תבור היה היחיד מארבעת הגדודים הסדירים שבזמן האירוע היה בתקופת אימון, ולכן הגיע בהרכב מלא, כאשר כל הגדוד הוקפץ מאימון למוקד ההריסות.

בשבוע הבא יצוין שנה לאירוע הקריסה. לאור ציון המאורע הבאנו לכם כאן ב״זה מה יש״ ראיון מיוחד עם סגן מפקד גדוד תבור, רס״ן ינאי גואטה, שיספר על הזכרונות מהאירוע, הלקחים שהופקו והשנה שעברה על הגדוד, במהלכה תפסו לוחמי ולוחמות הגדוד קווים מבצעיים ברחבי איו”ש בהצלחה ואף נבחר כאחד הגדודים המצטיינים של הרמטכ”ל. גדוד תבור הוקם בנובמבר 2012 כאחד מארבעת הגדודים הסדירים בחטיבת החילוץ, מדובר בגדודים שביום-יום תופסים קווים מבצעיים, בעיקר באיו״ש, ובחירום יכולים להיות מוקפצים לחלץ ולהציל חיים.

מספר שבועות לפני קריסת החניון, סיים הגדוד תעסוקה מבצעית בגזרת החטיבה המרחבית ״בנימין״, האירוע תפס את הגדוד במהלך תרגיל המסכם את תקופת האימון שלו. “האירוע תפס אותנו במהלך שבוע מלחמה גדודי ולאחר לילה לבן בו הלוחמים והלוחמות תרגלו את כשירויות החטיבה”, מספר סגן מפקד הגדוד, רס״ן ינאי גואטה. “מהרגע שהגענו לאירוע הייתה חשיבות רבה בעינינו לתרום בכל דרך שהיא למאמץ החילוץ. הלוחמים והלוחמות ידעו מה לעשות, הם אומנו לכך בצורה יסודית בהכשרתם כלוחמים. העבודה באתר ברמת החייל הייתה מאוד מקצועית, מהר מאוד הבנו שיש פה אירוע אמת, משפחות שמחכות לשמוע על היקרים להם. לכל חייל שתפקד באתר הייתה אחריות רבה בטיפול באירוע הרס מסוג זה״, מספר רב סרן גואטה.
גם הלוחמים והלוחמות שבקצה לא נשארו אדישים. ״מדובר באירוע מאוד מאתגר, כשאנחנו נמצאים באימון חילוץ אנחנו מאפשרים לעצמנו הרבה יותר זמן למנוחה, וכמובן שלא לוקחים סיכונים. באירוע הזה לא ביקשנו או רצינו הפסקות, ידענו שבשביל זה אנחנו מתאמנים ומתכוננים, ועכשיו אנחנו יכולים לפעול לחלץ ולהציל חיים״, מספרים לוחמי הגדוד בשיח שערכנו עמם לציון השנה לאירוע ומוסיפים: “למרות הקשיים, האירוע הותיר בנו תחושת גאווה, תרמנו את חלקנו במאמץ הצלת החיים באירוע אמת, זו תחושת סיפוק שקשה להסביר במילים, גם בני המשפחות שלנו – ההורים והאחים ואפילו הסבים והסבתות היו מאוד גאים בנו”.
בחלוף השנה הופקו גם לקחים. סגן מפקד הגדוד מספר: ״אין ספק שזה אירוע שלמדנו ממנו הרבה, לדוגמה, בחניון עבודת הזזת החול שכיסתה את ההריסות הייתה מאוד אינטנסיבית, תרגלנו השנה יותר את המיומנות הזאת, שהיא למעשה מאוד בסיסית – ההליך הראשוני של פינוי החול מההריסות דרך שימוש בכלי חפירה ובידיים״.

כיום הגדוד תופס קו בגזרת ציר 443 בחטיבה המרחבית ״בנימין״. ״הייחודיות שלנו היא ריבוי הכשירויות, חי״ר לצד חילוץ. אנו ערוכים להתמודד עם כל אירוע שיבוא – חילוץ לכודים מתחת לבניין שקרס או ביצוע מעצרי מבוקשים, תפיסות אמל״ח ותפעול אירועים מבצעיים״, מסכם סגן מפקד הגדוד.
אלא שמעבר לסיוע בקריסת החניון ברמת החייל, פיקוד העורף סייע כבר במשלחות רבות ברחבי העולם, במרחק מאות ואף אלפי קילומטרים מישראל, תוך התארגנות מהירה של מספר שעות מרגע האירוע. משלחת הסיוע הראשונה הייתה ב-1984 באסון צור, והמשיכה עם מקסיקו 1984, ארמניה 1988, ארגנטינה, 1994, קנייה 1998, טורקיה 1999, יוון 1999, הודו 2001, קנייה 2002, מצרים 2004, קנייה 2006, הודו 2008, האיטי 2010, יפן 2011, בולגריה 2012, גאנה 2012, הפיליפנים 2013, נפאל 2015 וטורקיה 2016. מרבית המשלחות הורכבו בעיקר מאנשי מילואים, מאחר והמערך הסדיר של פיקוד העורף הוקם רק בשנות ה-2000, והוציא לראשונה נציגים למשלחת צה”ל להאיטי ב-2010.

המשלחות האלו, הובלו על ידי היחצ”א, יחידת החילוץ וההצלה הארצית, יחידת החילוץ במילואים של פיקוד העורף. היחידה מיועדת למשימות ומבצעי חילוץ מורכבים ומסייעת בהצלת חיים לאחר פיגועים או אסונות, בארץ ובעולם. סגן מפקד היחצ”א, רס”ן אריאל לובינר מספר: “אנחנו תמיד מוכנים, אין הודעה מוקדמת לאירוע כזה, ולכן צריך להיות מוכנים תמיד, היחידה מורכבת בעיקר מאנשי מילואים בנמצאים בכוננות תמידית. המשלחות הן משימה מורכבת ולא פשוטה לביצוע, אך תחושת הסיפוק עצומה – להגיע לכל נקודה ברחבי העולם, רק לשם הצלת חיי אדם, בלי קשר לזהות המדינה”.

על אירוע הקריסה ברמת החייל הוא מוסיף: “שנה עברה מאז האירוע הזה. אין ספק שמדובר באירוע מכונן, שכלל עבודה קשה, באחד מאתרי ההרס היותר מורכבים שנתקלנו בהם, בגלל המבנה שנוצר. פעלנו במהירות, במקצועיות ובמוטיבציה גבוהה, כדי לעשות הכל כדי לחלץ ולהציל את חיי האנשים שההריסות קרסו עליהם”.

  • קריסת החניון ברמת החייל
  • קריסת החניון ברמת החייל

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter