באנר עליון
באנר עליון
באנר עליון

שדה תעופה אזרחי בנבטים – ניתן לביצוע

שדה תעופה אזרחי בנבטים – ניתן לביצוע

לראשונה מאשר משרד הביטחון: ״שדה תעופה אזרחי בנבטיםניתן לביצוע״

אתמול (רביעי, 29.7.20) התקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה בראשותו של ח״כ עופר שלח, שעסק במיקומו העתידי של שדה תעופה בינלאומי שני לנתבג. לראשונה אישרו נציגי משרד הביטחון וחיל האוויר כי אין מניעה להקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, בניגוד לתפיסה קודמת. נציג חיל האוויר חשף כי התנגדות החיל נובעת מקרבתו של בית הספר לטיסה בחצרים וכי למרות הקושי אין מניעה לקיים תעופה אזרחית בשילוב תעופה צבאית באזור הנגב. הצהרה זו מסירה למעשה את הווטו ארוך השנים של חיל האוויר על נבטים כשדה תעופה אזרחי.

בימים אלה מונחות על שולחן הממשלה שתי חלופות להקמת שדה תעופה בינלאומי שני לנתבג. חלופה אחת בעמק יזרעאל, שתושביו מתנגדים לה בתוקף. והשנייהבשדה התעופה נבטים שבנגב, שכולם בעדה, תושבים וראשי רשויות. והמדינה? כרגיל, הכל הפוך.

בדיון השתתפו חברי הכנסת קרן ברק (הליכוד) ורם בן ברק (כחוללבן) וכן נציגים רבים מהשלטון המקומי ביניהם עוד ניסן בן חמו ראש עיריית ערד ויור מועצת הנגב, טל אלעל סגן ראש עיריית באר שבע, אייל בצר ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל, עידו גרינבלום ראש מועצה מקומית טבעון ועופר בן אליעזר ראש מועצה מקומית רמת ישי, כמו גם נציגי רשות שדות התעופה, מנהל התכנון וכן משרדי הממשלה השונים

אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: ״יש כאן הזדמנות היסטורית לוועדה, לעזור למדינה להציל את עצמה מעצמה. דו״ח מבקר המדינה מציין את הכאוס שהיה בסוגיית שדה דוב והרצליה ואלו הם כאין וכאפס לעומת הכאוס שיצור שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. שדה תעופה ברמת דוד לא יפתור את בעיית הרעש של עוטף נתב״ג, שמקורה במטוסים רחבי גוף שטסים בלילה ושאינה מקבלת מענה ברמת דוד, המתוכנן למטוסים צרי גוף. בצפון, אכן הדעות חלוקות, ויש שמעוניינים בשדה תעופה בינלאומי בצפון. גם במקרה הזה, הפתרון הוא פשוט: השדה המקבילהמשלים לנתב״ג צריך שיוקם בנבטים שבנגב, ובמקביל, שדה תעופה בינלאומי אזורי מוגבל, יוקם בחיפה, על בסיס השדה הקיים שם כבר, עם מסלולי המראה שיימשכו לתוך הים. זה מצב של win-win-win לכל תושבי ישראלגם הדרום ייהנה, גם המרכז ייהנה מהפחתה בסבל, וגם הצפון ייהנה. אני מבקש שמבקר המדינה יכנס לעובי הקורה בהליך קבלת ההחלטות הקלוקל שנעשה כאן, שהמדינה תחליט לתכנן מחדש את כל תשתיות התעופה שלה, בהן יש כאוס נוראי, ולא פחות חשוב מזה, להורות לחיל האוויר לשתף פעולה״.

עוד ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד ויור מועצת הנגב: “החלטה עכשיו על הקמת נתבג 2 בנבטים תהיה מהלך היסטורי ומשנה מציאות עבור תושבי הנגב. מדובר ביצירת אלפי משרות איכותיות במעגל ראשון ועוד עשרות אלפי משרות במעגלי תעסוקה סובבים. פיתוח תשתיות תחבורה, צמיחה אדירה לתיירות, קליטת אלפי משפחות חדשות, פיתוח נדלן ציבורי ופרטי ועתיד כלכלי בטוח לדורות הבאים.

אבל בישראל הכל הפוך. באופן אבסורדי ממשלת ישראל מתעקשת להקים את שדה התעופה דווקא היכן שתושבים וראשי יישובים לא רוצים אותו, בעמק יזרעאל. וזאת למה? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע. לכן אני קורא לקובעי המדיניות ולבעלי חזון, תחליטו עכשיו על הקמת שדה התעופה  בנבטים שבנגב, ולא בשום מקום אחר בארץ“.

לשידור הזום של הכנסת הצטרפו גם נציגי תושבים מכל הארץ אשר ניתנה להם רשות דיבור. במיוחד בלטו דבריה של קרן אורבךלוין ממושב מזור שבעוטף נתב״ג אשר אמרה: ״החיים שלנו כאן הם בלתי נסבלים וזה גם העתיד של התושבים בצפון. לכן, חייבים לקדם את השדה הזה בדחיפות״.

כלל הדוברים, העלו טענות רבות על אופן קבלת ההחלטות בכל מה שקשור לתכנון התעופתי של ישראל ובפרט על הליך קידומה של חלופת רמת דוד בעמק יזרעאל מול נבטים שבנגב.

מהטענות עולה תמונה קשה מאוד שעליה הרחיב סא״ל גיל דייגי ממטה המאבק של תושבי עמק יזרעאל: ״התכנון של חלופת רמת דוד המובל ע״י הפקידות יבזבז מיליוני שקלים מכספי משלם המיסים. זהו אינו מאבק נימבי של עמק יזרעאל כי יש כאן קונצנזוס לאומי של הצפון, המרכז והדרום שבו כולם מבינים שנבטים יקדם את הדרום שמשווע למנוע הכלכלי הזה בזמן שבצפון הנזק יעלה על התועלת. יש כאן נימבי מובהק של חיל האוויר בנבטים. אין פגיעה מבצעית ואין פגיעה ביטחונית. הגיע הזמן שזו מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה. צריך להפסיק את המצב הזה שבו הזנב מכשכש בכלב.

רת״א: ״תכנון שדה התעופה ברמת דוד מקודם יותר מהתכנון בנבטים״

לאורך הדיון התקשו נציגי מנהל התכנון, משרד הביטחון ורשות התעופה האזרחית לענות באופן מניח את הדעת לשאלותיו של יור הועדה חכ עופר שלח. וכן נציג רת״א, מוטי שמואלי, נאלץ להודות כי חלופת רמת דוד מקודמת באופן משמעותי יותר מחלופת נבטים. זאת בניגוד להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה שהורתה לתכנן את שתי החלופות בצורה שווה, דבר שמצביע פעם נוספת על הצורך לבחון את תהליך קבלת ההחלטות.

חברת הכנסת קרן ברק, ציינה כי יש להקים את שדה התעופה הבא של ישראל לנגב והוסיפה: ״יש לנושא הזה הרבה השלכות שעליהן נדרשת התייחסות. ברמה החברתיתכלכלית, שדה התעופה אינו רצוי בצפון ואילו בדרום משוועים לו. ברמה התחבורתית, השדה בצפון יהיה מצומצם, עם מטוסים הרבה יותר קטנים וליעדים מוגבלים. זאת בזמן שבדרום, אין הגבלה על גודל המטוסים ועל טווח הטיסה. אנחנו רואים כאן מלחמה עיקשת של חיל האוויר מסיבותיו שלו ומצד שני אי אפשר ואסור להתעלם משאר השיקולים האזרחיים שמנגד.”

צילום: freepik

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter