באנר עליון
באנר עליון

רובוטים של צה”ל ורכב משוריין אוטונומי

רובוטים של צה”ל ורכב משוריין אוטונומי

סיפורם של ראש מדור רובוטיקה ואוטונומיה יבשתית בחטיבה הטכנולוגית

בשנה האחרונה בולטים מספר חידושים טכנולוגיים במערכת הצה”לית, לקראת סיכומה הקרב של השנה העברית, נציג אותם על ידי מי שעמדו מאחורי הקלעים ובזכותם הפיתוחים קיימים. הפיתוחים והאנשים הפועלים איתם מובילים את הזירה הטכנולוגית של צה”ל. נביא את סיפורם של ראש מדור רובוטיקה ואוטונומיה יבשתית בחטיבה הטכנולוגית, סגן פז ארני מפקד הגף הטכני בטייסת 115, רס”ן אדם ווביך, הפיתוחים הטכנולוגיים בהובלת פיקוד העורף המסייעים בחילוץ במקרי החירום הגדולים, ומדריכת נמר”ה, רב”ט עומר שטקלמכר.
סגן פז ארני הוא בן 25 ומתגורר בחיפה, ובמקור מיובלים בסמוך לכרמיאל.

פז הוא בוגר התיכון “משגב”. כבר מכיתה ו’ הבין פז שהייעוד שלו הוא בתחום הטכנולוגי, וזה בא לידי ביטוי בכך שהוא השתתף בחוגי הרובוטיקה שהציע בית הספר בו למד לתלמידיו. פז השתתף בתחרות בין בתי ספר בתחום הרובוטיקה, בזמן התיכון. “בשנה האחרונה בתיכון זכינו באליפות בארץ ואז ייצגנו את ישראל בארה”ב, זה היה כבוד גדול. התחרות מתחלקת לשני חלקים. על ההשתתפות בתחרות מספר פז: “כילד התמודדתי עם אתגר התחרות ובניתי רובוט מבוסס לגו. בתיכון מדובר בסדר גודל אחר, המשתתפים מקבלים אתגר עצום: על הרובוט לשקול כמו אדם”.  בינואר בכל שנה מפיצים את המשימה. “במסגרת התכנית פיתחנו רובוט שמשחק כדורסל תוך שישה שבועות והמנצחים עולים לאליפות העולם”. בליגה הראשונה מספר בהתרגשות פז, הייתי ראש צוות תכנה, ובליגה השנייה הגענו לדירוג הכי גבוה מבין הישראליים, שזו גאווה גדולה בפני עצמה.
בסיום לימודי התיכון התחיל במסלול עתודה בתכנית ברקים. הוא מספר: זו תכנית מאוד מיוחדת עשה תואר ראשון ושני בהנדסת מכונות בטכניון, בתכנית ברקים, שהיא תכנית מצויינות בה עושים תארים ראשון ושני תוך ארבע שנים ובסיום הלימודים מגיעים לחטיבה הטכנולוגית. פז עבר השלמת קצונה חילית ואז הגיע לתפקידו.

פז, משרת  בענף רובוטיקה להנדסה קרבית ומשרת כראש מדור רוא”י, רובוטיקה ואוטנומיה יבשתית.

פז מספר: “התפקיד של המדור הוא פיתוח של טכנולוגיות עתידיות של תחום הרובוטיקה בצבא כדי להשתמש בהם במשימות צבאיות. ואנחנו מתעסקים במחקר ופיתוח”.

כחלק מהעשייה החשובה בתחום פז מספר על שיתוף פעולה חדש שנמצא בעיצומו עם משרד התחבורה ומשרד החדשנות בממשלה: “שם הפרויקט הוא פרפטו, מושלם באיטלקית,

אנחנו  בונים תשתית לאומית לבחינת רובוטים ורכבים אוטונומיים”

את הדרך להגשמת המטרה הזו מתאר פז: “אנחנו מקימים שדה ניסויים פיזי, שבו יעשו את הבחינות השונות לרובוטים והרכבים, ובונים סימולטור פיזיקלי, תכנת מחשב שנדמה את המציאות, שהיא בעצם כמו GTA.  החלק האחרון שאני אחראי עליו הוא פלטפורמה שמאמתת את עולם המחשב מול העולם האמתי מעבדה ניידת”.

המעבדה הניידת היא עם חיישנים וככה בודקים מקרים מתוך הסימולטור בחיים האמתיים.

היוםאפשרכברלבחוןבשטחאתהחיישניםשאנחנומפתחים.

בנוסףלמשרדיםהממשלתיים, המדור של פז פעל בשיתוף פעולה עם התעשייה האווירית.

“את הפרויקט כולו ייקח זמן עד שיהיה ניתן למסד, כרגע הרכב בסוג של פיילוט”.

 

על החטיבה הטכנולוגית מספר פז בגאוות יחידה עצומה : “זה מקום מאוד גדול עם מגוון רחב של תחומים, החל מרובטיקה ועד רכבים למיניהם, נשקים ומערכות תצפית ייחודיות. בחלק גדול מהמקרים יש הרבה מקום ללמוד ולהתפתח מקצועית. אני נמצא במקום שיש בו איזון מדוייק בין מחקר ופיתוח ויכולת ניהול.

מפקד הגף הטכני בטייסת 115, רס”ן אדם ווביך. טייסת 115 של מטוסי ה-   F16 עוסקת בדימוי אויב ומדמה את כלי הטייס בחיל האוויר. “תפקידה של הטייסת הוא לחשוב כמו האויב, אפילו יש לנו תגי שם עם שמות זרים. אנחנו יוצרים אימונים לכלל החיל”.

התגייסבשנת 2006 לבסיס הטכני של חיל האוויר “מאוד רציתי להתגייס לזרוע האוויר”, במהלך הקורס בטכני עבר בהצלחה מיונים לפיקוד והדרכה, תפקיד בו בילה את כל השירות הסדיר שלו שגלש לשנת קבע. “אחרי 4 שנים בצבא הייתי בצומת דרכים – או להשתחרר או להמשיך, בחרתי להישאר כי הרגשתי שלא מיציתי את השירות.” לאחר שהחליט להישאר יצא לקורס קצינים, למרות שבצבא הגדול מקובל לצאת לקצונה כשנה או פחות מתאריך הגיוס אדם מעיד כי בטכני מקובל לצאת לקצונה אחרי מספר שנים בתפקיד כשאתה כבר בעל ניסיון “קצין בתפקיד שלי עושה החלטות שיכולות השפיע על חיי אדם, הבחירות קשות, במיוחד אלו הנעשות בזמן חירום. הפקודים שלי לפחות בהתחלה היו יותר מבוגרים ממני כולם וחלקם בעלי ניסיון רב יותר אבל בסוף אני הוכשרתי והוסמכתי לפקד עליהם. התפקיד היה מאתגר וגם האוכלוסייה לא הייתה פשוטה. הייתי צריך להכיר מ-0 מטוס ולקחת החלטות עליו. הייתי צריך להוות דוגמא ומודל חיקוי תוך כדי שאני לומד את הכלי.”

אדם קודם במהרה לכנף 1 שם מספר רב יותר של מטוסים, בהמשך היה קצין האחזקה של הטייסת “קיבלתי החלטות גורליות. המטוסים שהיו תחתיי כקצין אחזקה בכנף 1 עברו אליי בטייסת 115, אלו מטוסי F16, ” אני מתעסק עם מטוסי קרב, כקצין טכני יש לי יותר חיילים וזו סוג של סגירת מעגל.”

גם בפן האישי אדם התמודד עם קשיים רבים במהלך השירות “שבועיים לאחר סיום קורס הקצינים אבי חלה, הוא קיבל השתלת מח עצם והיינו אופטיים אבל לאחר חצי שנה מהגילוי הוא נפטר. 3 שנים אחריו גם אמי נפטרה ממחלה. זה זמן שכל המשפחה צריכה להתאחד, גם שירתתי בבסיסים מרוחקים והייתי צריך לתמוך באחיי ולקבל מהם תמיכה, כך שזה לא היה לי קל.”

אדם מתגורר ברחנייה, יישוב צ’רקסי בצפון, הוא מוסלמי וצ’רקסי “עצם היותי שונה לעולם לא הפריע לי להתקדם אלא להפך, אני מרגיש שאני מייצג את העדה בכל מקום שאני נמצא בו.”

אדם נשוי ואבא לילדה קטנה בת שבעה חודשים, לאחרונה עברו  להתגורר בבסיס עובדה שבדרום. לסיכום הוא מעיד כי הערכים עליהם גדל עוזרים לו לפקד להוות דוגמא, “קיימת בי אהבת הארץ.”

ולמתגייסים חדשים ” זכרו שטכנאי זה לא מקצוע קל אך מספק, מדובר בידע מקצועי רב אותו תרכשו במהלך שירותכם, זהו אתגר גדול אך ההצלחה בו בגדל הגשמת חלום. טייסים וטכנאים יהיו קשורים לעד .”

יחד עם השמת הדגש והשמירה על מוכנות תושבי המדינה לחירום, אמון פיקוד העורף גם על פיתוח אמצעים טכנולוגיים רבים בתחום החילוץ.

אלומ”ה- מערכת לאיתור לכודים מרחבי המוני, הינה מערכת טכנולוגית חדשנית ביותר, אשר פותחה על ידי אנשי פיקוד העורף וחברת Elta.
ייעודה המבצעי של האלומ”ה הינו להוות כלי נוסף לסיוע בתחום איתור הלכודים במקרי קריסה. באמצעות אנטנה המותקנת על גבי רכב נייד, המערכת מאפשרת איכון של כלל המכשירים הסלולאריים אשר עלולים להימצא במקרה של קריסת מבנה.
מרבית מערכות האיכון הקיימות כיום מאפשרות איכון בקרבת מקום בלבד או תחת שכבה דקה, אולם ייחודה של האלומ”ה בכך שהיא מאפשרת איכון סלולארי גם תחת מספר רב של שכבות.
בשילוב עם רחפן המועלה לאוויר מעל אתר ההרס המצלם תמונה של פני השטח, והאיכון הסלולארי שביצעה האלומ”ה, מתקבל למעשה מיקום האיכון הסלולארי על גבי אתר ההרס בשטח. שילוב זה מאפשר לכוחות החילוץ בשטח לפעול באופן היעיל והמהיר ביותר להצלת חיי הלכודים.

מצלמה גמישה: אחד האתגרים של פיקוד העורף באירועי חילוץ הוא עבודה בחללים סגורים. פעמים רבות המחלצים שומעים רעשים מאתר ההרס, אך אין באפשרותם להגיע למקור הרעש או להבין מנין נוצר.
עד היום נעשה שימוש נרחב במצלמת “Search Cam”  לצורכי איתור לכודים באתרי הרס, אולם כיום החל השימוש במצלמה גמישה- מצלמה קטנה יותר, אשר ביכולתה להיכנס לחללים זעירים ומפותלים, ולהציג למחלצים מה נמצא מעבר להריסות.
השימוש במצלמה הופך את פעולת החילוץ לזמינה יותר, ואת פעולות המחלצים בשטח ליעילות יותר.

פיתוח רחפנים: אחד הפיתוחים עליהם שוקדים היום בפיקוד העורף הוא השימוש ברחפנים לצורך חילוץ. מדובר ברעיון הנמצא בשלבי פיתוח ראשוניים בלבד, אולם גורמים בפיקוד סוברים כי עתיד להיכנס לשימוש מבצעי כבר בשנים הקרובות.
השימוש ברחפן לצורך חילוץ נובע מן העובדה כי אחד האתגרים המרכזיים ביותר כיום הינו החילוץ מגובה. היות שבזמן לחימה זמינות המסוקים תהיה נמוכה מאוד וכמעט שלא יהיה ניתן לבצע חילוץ מגובה באמצעותם, נכון לפתח פתרון שיאפשר לפיקוד העורף ולכלל גורמי החירום חילוץ עצמאי. על כן, נבחנת האפשרות של פיתוח רחפנים אשר ביכולתם לחלץ כ-4-6 בני אדם.
מדובר בפיתוח אשר קיים בעולם עבור 2 בני אדם, אולם לא הוסב לו שימוש אל עולם החילוץ. האתגר העומד בפני ענף הפיתוח של פיקוד העורף הינו להפוך את הרחפן לאמצעי מבצעי המתאים למספר אנשים רב יותר.
רב”ט עומר שטקלמכר משרתת כמדריכת נמר”ה, הדור החדש של הרכבים הקרביים המשוריינים: “הנמר”ה נכנסה לשימוש בצה”ל ממש לאחרונה, במרץ האחרון. תפקידי הוא להיות אחראית על ההכשרות של הגדוד – נהגים, מפקדים ומקלענים – על כלי הרכב המתקדם. בתחילה הרכב היה בשימוש בחטיבת גולני, אך היום משתמשים בכלי הרכב גם בהנדסה קרבית – אני למעשה מכשירה את הלוחמים של גדוד 603. מה שמיוחד בנמר”ה הוא שימת הדגש במיגון הכלי, משום שזהו אחד הדברים הכי חשובים ברכב משוריין. גם היכולת שלו לעבור בתנאי שטח שונים, מחשוב מתקדם, תצפית וכוח אש. תפקידי הוא מדריכת נהגים – אני מכשירה את נהגי הנמר”ה ואת המפקדים על הכלי. בזמן לחימה הלוחמים נכנסים עם הנמר”ה בתור רכב ממוגן ומשוריין, כלי שאפשר להילחם איתו – גם בדרך של הכוחות אל היעד, וגם ביעד הלחימה עצמו”.

לרכב הנמר”ה מנוע חזק ועוצמתי, “זחל” עמיד ויציב ומרחב גדול. הוא אף מצויד במערכת המיגון ‘מעיל רוח’ המזהה בזמן אמת איומים מטילים נגד טנקים ומטענים. הנגמ”ש מצויד גם המערכת שליטה ובקרה חדשנית ובטווח ירי עוצמתי, ובמצבי לחימה בעתיד אף יעניק לכוחות אפשרויות רבות.

  • סגןפ-פז-ארני
  • רובוטים של צה”ל ורכב משוריין אוטונומי
  • רובוטים של צה”ל ורכב משוריין אוטונומי
  • רובוטים של צה”ל ורכב משוריין אוטונומי

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter