באנר עליון
באנר עליון

יקנעם: דווקא עכשיו נגמר

יקנעם: דווקא עכשיו נגמר

יוזמת ‘דווקא עכשיו’ המפגישה ילדי גנים יהודים וערבים בצפון לא תוכל להמשיך להתקיים בשל העדר תקציב, 5,000 ₪ יצילו את המצב. יוזמת הפרויקט, לודה קריגר: ” דווקא עכשיו יותר מתמיד חשוב לקיים מפגשים כאלה”.

 דווקא בימים אלה נקטעת, בשל העדר תקציב, יוזמה מבורכת של לודה קריגר, גננת בוגרת מכללת אורנים, המפגישה ילדי גנים יהודים וערבים. התקציב הדרוש להפעלת התוכנית הייחודית, שקבלה את ברכת משרד החינוך ופעלה בהצלחה גדולה במשך שלוש שנים מגיע לסך של כ-5,000 ₪ בלבד לשנה, שנועדו אך ורק למימון ההסעות של ילדי הגנים השותפים בפרוייקט. כל יתר הפעילויות נעשות על ידי הגננות וההורים.

דווקא עכשיו
ילדים בדואים נחשפים לחגי תשרי. צילום: לודה קריגר.

בעוד קריגר מתקשה לגייס תקציבים, נראה כאילו העולם האקדמי מעבר לים מעריך מאוד את היוזמה שלה. בחודש מאי הוזמנה להציג את התוכנית שפיתחה בכנס חינוך בינלאומי באתונה. בסוף חודש זה היא נוסעת לפורטוגל ובספטמבר הוזמנה להציג את התוכנית בכנס חשוב המתקיים באוקספורד בנושא רב תרבותיות, סכסוך ושייכות.

הפרויקט החל לפני שלוש שנים כשיוזמת התכנית, לודה קריגר הגישה עבודת גמר יישומית, במסגרת לימודיה לתואר שני, בתכנית להוראה רב תחומית במדעי הרוח, החברה והאמנויות במכללת אורנים, בהנחיית פרופ’ משה יצחקי. העבודה כללה תיאור של יוזמה חינוכית, שעיקרה פיתוח וטיפוח מודעות בגיל הרך לקיומו של ‘האחר’. האחר הערבי בקרב ילדי גן יהודים, והאחר היהודי בקרב ילדי גן ערביים.

 לאחר הצגת התוכנית בכנס שהתקיים במכללה זכתה קריגר במענק של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות מטעם משרד החינוך ובפרס עידוד ליוזמה מצטיינת מטעם מכללת אורנים. מענקים אלה אפשרו את הפעלת התוכנית במשך שלוש שנים בגן אותו היא מנהלת ביקנעם. בשנתיים הראשונות היתה שותפה לפרויקט גננת ערביה מבסמת טבעון, ובשנה האחרונה גננת בדואית, גם היא בוגרת אורנים, מרומת אל הייב.

הפרויקט יצא לדרך למרות המצב, הרגישות, הדעות הקדומות, והתנגדות ראשונית של ההורים משני המגזרים וקריגר הצליחה להכניס לתוכנית הלימודים של הגן מפגשים קבועים עם גנים מן המגזר ‘האחר’. יחד עם מנהלות הגן הערביות, היא קיימה מפגשים משותפים, כשכל אחת מן הקבוצות הביאה תכנים מהתרבות שלה. הילדים הופעלו בעברית ובערבית ונחשפו לתרבותיות שונה.

לודה קריגר: “בזכות היוזמה נוצרו קשרים חברתיים בין הילדים משני המגזרים, והורים משני הגנים תמכו ביוזמה ושיתפו פעולה. דווקא עכשיו יותר מתמיד חשוב לקיים מפגשים כאלה. ככל שנקדים לשוחח על כך עם הילדים, כך נוכל להיטיב להתמודד עם, תופעות גזענות,  שנאת האחר, דעות קדומות וסטיגמות. המטרה היא ליצור סביבה חינוכית רב-תרבותית במסגרת הגן ולהקנות לילדים כלים ראשוניים שיאפשרו תפיסה שונה של ‘האחר’, שלא מתוך סטריאוטיפים שגורים ודעות קדומות, כל זאת באמצעות אמנויות, שכן אלה קרובות לליבם של הילדים ועונות על צורכיהם הפיזיים והנפשיים”.

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter