באנר עליון
באנר עליון

עמק יזרעאל: שקופים לסביבה

עמק יזרעאל: שקופים לסביבה

תלמידי בית הספר היסודי בקיבוץ גניגר אימצו באר ובריכת השקטה הנמצאים בסמוך לקיבוץ, וזאת במסגרת פרויקט שקו”ף לסביבה המופעל על ידי מועצת עמק יזרעאל, רשות ניקוז ונחלים קישון, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך.

נחל קישון הוא אחד הנחלים הגדולים והחשובים בארץ ואורכו כ-70 ק”מ. אגן הניקוז שלו הוא השני בגודלו בנחלי החוף ומשתרע על שטח של למעלה מ-1000 קמ”ר. רשות ניקוז ונחלים קישון מבצעת פרוייקטים לשימור קרקע על מנת לשמור על אפיקי נחלים פתוחים ועל זרימת מים בנחלים למשך תקופות ארוכות יותר בשנה.

תוכנית שימור קרקע בגניגר

גניגראגני ההיקוות החולשים על השטחים החקלאיים של גניגר, הם בהיקף של 2.3 קמ”ר ובהם שלושה נחלים המתנקזים לנחל מזרע. הנגר באגן מתרכז לזרימות ממושכות הגורמות לסחף במורד.

הסחף נוצר בשל: זרימה לא מוסדרת בחלקה, גלישות מתעלת הכביש המשמשת כתעלת הולכה לשדות החקלאיים וחתירה והרס דפנות בתעלה קיימת.

התכנית יוצרת הגנה על השטחים החקלאיים מנזק וסחף ע”י מיתון, השהיה והפניית נגר מחד והסדרת נתיבי הזרימה ביצוב מתאים.

שקו”ף לסביבה

שיקום הקישון ופיתוחו- תכנית חינוכית לאימוץ אתרים באגן הקישון

פרויקט “שקו”ף לסביבה” הינו פרוייקט מתמשך במסגרתו מאמצים בתי ספר באגן ההיקוות של הקישון, מקטעי נחל ומעיינות ומלווים את שיקומם לאורך זמן.

בתי הספר המשתתפים בפרויקט, נמצאים בקרבה אל נחל קישון ויובליו במקטעים פגועים בשל פעילות אנושית מחד ובעלי ערכי טבע מגוונים מאידך. במסגרת הפרויקט, מאמץ כל בית ספר מקטע נחל או מעיין ולוקח חלק בתכנון וביצוע שיקום ופיתוח האתר.

באמצעות חיבור לסביבה הקרובה, מאפשרת הפעילות יצירת זהות סביבתית, ואחריות על מה שהופך לחלק מהמרחב האישי, הקבוצתי והבית ספרי. הלמידה והפעילות במסגרת הפרויקט, מתקיימים בחלקם בנחל ובסביבתו ומכוונים להגדיל את תחושת השייכות של התלמידים למקום ואת גאוותם על שייכות זו. הפעילות החינוכית בסביבה הקרובה אל בתי הספר והישובים, מכוונת ליצור חיבור של מעגלים נוספים באמצעות התלמיד (משפחה, חברי הישוב) אל סביבתם הקרובה.

את הפרוייקט מדריכים, מדריכי הבית של רשות ניקוז ונחלים קישון המתמחים בתכנים היחודיים של התכנית ובנושאים הקשורים לנחל וסביבתו.

שקו”ף בגניגר

בית הספר “עמק יזרעאל” בקיבוץ גניגר בית ספר בחר לאמץ שטח הכולל באר ובריכת השקטה שנבנתה במסגרת פרויקט שימור קרקע וכתות ג’ נבחרו לחוות את התהליך. התכנית עסקה בהיכרות עם האתר המאומץ ושיקומו תוך השבת מינים טבעיים ופיתוח המחבר את בית הספר וקהילת הקיבוץ אל האתר.

רשות ניקוז ונחלים קישון
תלמידי גניגר משקמים את הבאר. צילום: דוברות משרד החינוך.

התלמידים למדו על האתר, על השינויים שהתרחשו בו במשך השנים ופעילות האדם בסביבה. בנוסף , הכירו התלמידים  צמחיית נחלים, מגוון בעלי החיים של עמק יזרעאל ודנו בסוגיות של שמירת הטבע אל מול פיתוח וצורכי האדם. הנושאים השונים נלמדו באופן חוויתי ותוך התנסות והמחשה בשטח הבאר.

דפנה ליבנה, רכזת חינוך סביבתי במועצה, אמרה השבוע: “הפרוייקט בגניגר הוא חלק מתכנית ארוכת טווח ובמסגרתה בתי ספר בכל עמק יזרעאל מאמצים מקטעי נחל והמטרה היא שהילדים יפתחו זיקה לשטח, יכירו את החי והצומח ויבינו את הרגישות הסביבתית שבו. המטרה היא לא רק ללמוד על הסביבה בכיתה אלא לחוות אותה. פעילות זו מצטרפת לפעילות סביבתית ענפה המתקיימת גם בגני הילדים בכל רחבי העמק. אני מזמינה מסגרות חינוכיות נוספות, פורמליות ובלתי פורמליות שטרם חווים פעילות מסוג זה, להצטרף לעשייה המרגשת “.

מנהלת מחוז הצפון של משרד החינוך, ד”ר אורנה שמחון : ”למידה חווייתית תוך כדי התנסות בשטח היא למידה מהנה, משמעותית, מאתגרת, מעשירה, מפרה ומרחיבה אופקים” .

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter