באנר עליון
באנר עליון

עמיחי בן דרור מוציא ביוגרפיה מרשימה

עמיחי בן דרור מוציא ביוגרפיה מרשימה

 עמיחי בן דרור, ראש מועצת קרית טבעון בשנים 1974-89, מספר בראיון ראשון על ספרו הביוגרפי ומדבר על טבעון של אז והיום. (חלק א’) 

עמיחי בן דרור מוסר ד”ש לתושבי טבעון.

עמיחי בן דרור, ראש המועצה המיתולוגי של קרית טבעון (1974-1989) מוציא בימים אלו ספר אישי המספר על האירועים הגדולים והקטנים לאורך חייו. לרגל השקת הספר, ביום שני הקרוב, במרכז ההנצחה של קרית טבעון, שוחחנו עם בן דרור על הספר החדש, על טבעון של אז ושל היום, ועל תפקידיו השונים לאחר שסיים תפקידו כראש מועצה. “אחד הדברים היפים שעשיתי הוא כאשר מוניתי להיות חבר בוועדה לקביעת גבולות ירושלים” מספר בן דרור בגאווה. “הייתי חבר במרכז השלטון המקומי, ושר הפנים בזמנו, אריה דרעי, שלדעתי היה שר הפנים הטוב ביותר שתמך בשלטון המקומי, משך אותי לתפקידים שונים בשלטון המקומי בתפקידי מחקר, ייעוץ והדרכה לרשויות ולראשי רשויות, כמו קביעת חזון לישוב, שלפי מיטב ידיעתי טרם הוצג בפני הציבור הרחב.

 בזמנו, לאחר שנבחרתי לראש הרשות, ישבנו 4-5 חודשים וגיבשנו חזון לרשות לטווח של 10 שנים. במסגרת זו פתחתי את הדלת בפני תושבים בעלי יוזמה, ועזרתי להם בקידום רעיונות. ככה לדוגמא הוקמה המקהלה של טבעון, ע”י יורם גרזון. מאוחר יותר קיבל גרזון את תואר יקיר הקריה. החזון שלנו היה לתת לתושבים להתבטא, כפי שרשויות רבות עושות היום בעזרת הפייסבוק. בזמנו התכנסנו לאספות תושבים באולם שמתחת לבנק לאומי במרכז ודנו על התוכניות. היום אנשים עוצרים אותי ברחוב ואומרים שהפתיחות חסרה להם.

 אחד הנושאים הכאובים הוא בעיית “מתחם אורים”. בשעתו ייעדתי אותו להקמת בית מלון ומרכז ספורט. לאחרונה הוצג בפני הציבור הרעיון לבנות במקום הזה 65 יחידות דיור.

זה המקום היפה ביותר שנשאר לנו בקריה לפיתוח ואני רואה בתוכנית בזבוז השטח. מובנת לי התנגדות תושבי רחוב הכרמל לפתח את המקום מחשש לעומס תנועה ברחוב שלהם. אך ניתן לפתור את הבעיה בפריצת דרך עוקפת מאלרואי או משער העמקים. ביצוע מעין זה אפשרי ומקובל במקומות אחרים בארץ ובעולם. הקמת בית מלון אמור לתת מענה לצרכים של הישוב והסביבה.

 דפדפתי בספר ומצאתי כי מלבד היותו ספר ביוגראפי, יכול הספר לשמש ראשי רשויות, מאחר ובתוכו ניתן למצוא עצות וטיפים לניהול נכון “נושא חשוב שראשי רשויות מעדיפים להתנער ממנו ומציאת פתרון לנוער במצוקה” – מעיר בן דרור  אני הצלחתי בתפקידי לעזור ולסייע לנערים ונערות רבים, שהיום הם חיים חיים נורמאליים ויציבים. במבשרת ציון לדוגמא הצלחתי לעזור לבחור , שהיה סוחר הסמים הגדול של אזור ירושלים. כאשר הכרנו שאלתי אותו “האם אתה רוצה שהילדים יבקרו אותך בכלא, או שאתה תבקר אותם בבית ספר”, ומכאן התגלגלו הדברים ולאחר שנגמל האיש אפילו כיהן כסגן ראש הרשות במבשרת ציון”. יש תמורה להשקעה.

 תושבים רבים בטבעון רואים בבן דרור מודל לחיקוי ובספר ניתן לקרוא ארוכות על התקופה בה כיהן כראש המועצה, “עם זאת” מציין בן דרור “אני מחקתי עשרות עמודים מהספר, עקב החשש שמישהו עלול להיפגע מדברי. אינני מעוניין לפגוע באיש. מאחר וכיום אינני  עוסק בפוליטיקה , אני יכול להרגיש יותר חופשי להביע את דעתי.  בספר ניתן למצוא דעות והרהורים שלי, משולבים בסיפור חיי וניסיוני הרב שהצטבר”.

 מה אתה רואה כהישג שאתה הכי גאה בו בתקופת כהונתך כראש מועצה?

 החינוך כמובן. בטרם היותי ראש מועצה הייתי ראש וועד ההורים בתיכון, ולאחר מכן של כל הישוב. אחרי שבית הספר התיכון הפך להיות בית ספר עיוני, ורבים מילדי הקריה נאלצו לחפש בתי ספר אחרים, הגעתי למסקנה שיש צורך לחולל שינוי. החלטתי עם חברי להקים את לק”ט (למען קרית טבעון), ולרוץ למועצה. סיבה נוספת להקמת לק”ט הייתה חשיפת התוכניות להקים בטבעון מגדלים של למעלה מ 6 קומות, דבר שהיה פוגע בצביון של הקריה. בזמנו אשתי חנה אמרה לי “תזהר אתה עוד תבחר לראש המועצה”, אני לא ממש האמנתי לה ובאמת הופתעתי כאשר קיבלנו כחמישים אחוז מקולות הבוחרים בדצמבר 1973. שיפור מערכת החינוך ועצירת הבנייה לגובה בטבעון הם שניים מההישגים הגדולים של המועצה בראשותי בתחילת דרכי.

 ברמת טבעון, הייתה תוכנית גדולה להקים מגדלים של 6-8 קומות. הצבתי תנאי בפני משרד השיכון לבטל את בניית המגדלים ולהקפיד על בנייה נמוכה (כמקובל בקריה) וזאת לאחר סלילת דרך חליפית לרחוב השקדים. החלופה הייתה כביש שיעלה מרחוב אמנון ותמר,  ירד  בוואדי לכיוון “המשחטה” ויעלה לרמת טבעון, וכביש נוסף יתפצל לעבר שער העמקים (הדרך התורכית). תוכנית זאת אמורה הייתה לספק כניסה נוספת לקרית-טבעון מצד מערב. הויתור גרם לעומס תחבורה בלתי מוצדק על רחוב השקדים.

 אבל, היום אנחנו יושבים ומדברים ב”דור טבעון”, מבנה שיש בו 5 קומות?

 ב 1987 אושרה תוכנית להקים על הגבעה הזאת מתחם למלאכה ומרכז טכנולוגי . כאשר הגיעה משאית והורידה במקום בולדוזר, הזדעקו תושבי רחוב העמק הוציאו צו הפסקת עבודה, בנימוק שבאחת התוכניות מס’ החלקה הוא לא נכון. מבחינה משפטית הם צדקו, וכדי לתקן את הטעות צריך היה להגיש תוכניות מחדש לאישור הוועדה המחוזית.

שנה לאחר מכן היו בחירות. סיימתי, ביוזמתי, תפקידי והתוכנית נגנזה. לעומת זאת אלפסי שנבחר ביקנעם הציג גישה כמו זו שלי וראו לאיזה הישגים הגיעו ביקנעם.

 בעבר כל הישובים מסביב היו מקבלים שירותים מטבעון: היינו משכירים להם את רכב טאטוא הרחובות שלנו. ילדי ישובי הסביבה העדיפו ללמוד אצלנו בתיכון שהפך ביוזמתי לרב מיקצועי. והיום? איפה יקנעם ואיפה טבעון היום? איחרנו את הרכבת והיזמים עברו ליקנעם ורמת ישי. ואנחנו בטבעון נותרנו עם בתי מגורים בלבד.

 בשעתו התייחסתי למתחם מיכלי הדלק והצבעתי על העובדה שזה מקור להכנסה מבלי שיפגע אקולוגית בסביבה. המיכלים אינם מהווים סכנה בטיחותית וזה בדוק ( במו עיני ראיתי בתוככי ירושלים מיכלי דלק ואלה אינם פוגעים בבריאות התושבים).

בשנת 1974 כפינו על “חברת שרותי נפט” לשלם ארנונה בהתאם לחוק מה שנתן לנו הכנסה של 30% מתוך הארנונה הכללית השנתית. סילוק המיכלים מבלי למצוא מענה להכנסה הנ”ל יפגע בתפקוד המועצה. השטח של המיכלים שמיעדים אותו למטרות אחרות ספוג בדלק ויאלצו לחכות תקופה ארוכה עד להשבחת הקרקע לייעוד חדש.

לחלק ב’ בראיון – מה חושב בן דרור על הנושאים האקטואליים בטבעון? 

הספר “קמתי בבוקר” יושק באירוע גדול במרכז ההנצחה בקרית טבעון, ביום שני בערב בשעה 19.00

עוד מידע על עמיחי בן דרור באתר מרכז ההנצחה של קרית טבעון

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter