באנר עליון
באנר עליון
באנר עליון

נחל עמוד

נחל עמוד

גשר רכבת העמק באזור תל קשיש עומד לפגוע באחד מהאזורים הרגישים ביותר של נחל קישון. דובר מע”צ “ רכבת העמק תביא ברכה ליישובים הנמצאים לאורך התוואי, במיוחד אלה הסמוכים אל תחנות הרכבת”

בעמק יזרעאל מייחלים מזה שנים להקמתה מחדש של רכבת העמק בתקווה כי הרכבת תפתור את בעיות התחבורה בעמק, למרות שכמו שהרכבת ניראת כרגע לא בטוח שזה כל כך רצוי. הרכבת אמורה להיות כלי התחבורה הסביבתי ביותר שיש. ניתן להעביר באמצעותה הרבה מאוד נוסעים או משאות עם זיהום אויר מינימלי וללא פקקים. אך נראה שתוואי רכבת העמק הנוכחי יפגע בטבע בצורה קשה, בדיוק כאשר יש סימנים של התאוששות בסביבת נחל הקישון, שרק לאחרונה נמצאו בו חמישה קני צבי רכים.  על פי המידע שהגיע למערכת YCOM , אמור אחד מעמודי גשר הרכבת שיעבור מעל הקישון להבנות בתוך תוואי הנחל באחד מהאזורים הכי רגישים שלו.

תוואי הרכבת המתוכנן יוצא מיגור ועובר בתוך שתי מנהרות שיחפרו בכרמל עד ליציאה במחלף תל קשיש העתידי. משם תעבור הרכבת על גשר שאורכו 800 מטרים אל הגדה השניה. כאמור אחד העמודים של גשר זה אמור להיות מוצב בתוך תוואי נחל קישון. מקטע זה של הקישון הוא החלק הטבעי היחיד שנותר במורד הנחל. מדובר בפיתול טבעי של הקישון וזאת לעומת שאר המקטעים במורד הנחל שהם למעשה תעלות חפורות אדם ולא לחינם משקיעים לאחרונה ברשות נחל הקישון ליצור פיתול נוסף באזור המפרץ שכן פיתולים יוצרים יתרונות אקולוגים רבים. יש לציין כי האפשרות השניה שעמדה על הפרק היתה הטיית הקישון והפיכת כל המקטע לתעלה בדומה למקטעים הסמוכים אליו.

מנכ”לית רשות נחל הקישון, שרון ניסים, ניסתה ככל יכולתה למנוע את רוע הגזירה אך מכיוון שמדובר בפרוייקט של הות”ל (ועדה לתשתיות לאומיות) , האפשרויות שלה מוגבלות. שרון ניסים אמרה השבוע ל- YCOM ” כל הצוות המקצועי שלנו הגיע השבוע למקום והבאנו גם מהנדס חיצוני שייעץ לנו בתחילה חשבנו שאם נשנה את הקו הכחול שהוא האזור בו ניתן לבצע את העבודות ניתן יהיה לוותר על העמוד הזה אבל חוות הדעת של המהנדס היתה חד משמעית. לכן הנחיתי את הצוות שלנו לגבש שורה ארוכה של מגבלות על החברה הלאומית לדרכים כולל אזורים שבהם אסור להם לגעת”

אקולוג ידוע שביקש להשאר בעילום שם אמר ” מדובר בפגיעה קשה בנחל קישון שתצריך שיקום של המקטע . אם השיקום יעשה בצורה טובה הרי שהפגיעה לטווח הארוך לא תהיה אנושה ובכל מקרה אופציה זו עדיפה על הטיית הנחל”

דובר החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מע”צ) אמר בתגובה ”  הבנייה של גשר רכבת העמק באזור תל קשיש היא לא בתוך ערוץ הנחל, אלא בצדו. בניית הגשר תבוצע בדיוק לפי התכניות שקיבלו את מלוא האישורים מוועדות התכנון. התכנון המאושר לא השתנה. יתרה מכך, בחברה הוחלט להגדיל את מפתחי הגשרים מעבר לנדרש, בכדי להקטין את הפגיעה באזור נחל. הפעולות נעשות בשיתוף ובאישור מלוא הגורמים הרלוונטיים.  כאמור, תכניות הבנייה קיבלו את אישור מלוא הגורמים והן מבוצעות כחוק. תכנון רכבת, בשונה מתכנון כביש, הוא קשיח במובן שלא ניתן להטות בקלות מסלול של רכבת העתידה לנסוע במהירות גבוהה ובמגבלות של זוויות הטייה הן בגובה והן לצדדים. רכבת העמק תביא ברכה ליישובים הנמצאים לאורך התוואי, במיוחד אלה הסמוכים אל תחנות הרכבת”.

יואב עציון

צילום: יואב עציון

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter