באנר עליון
באנר עליון

מתחת לסלע צמחה רקפת

מתחת לסלע צמחה רקפת

רקפת אמסלם, תושבת קרית טבעון, הוציאה אלבום של פיוטים ותופיע בשבועות בקפה לואיז. רגע לפני, ניסינו לברר למה פיוטים? ואיך היא הגיע אליהם?

P7115349
רקפת אמסלם – אישה ששרה חומרים יהודיים דתיים.

” יום אחד צדה עיני מודעה קטנה בעיתון המקומי” מספרת רקפת אמסלם “על קבוצה של אנשים שנפגשים כל שבוע בקיבוץ משמר השרון פרויקט שנקרא “קהילות שרות” והקהל מתוודע לשירה מסורתית-פיוטים. החלטתי ללכת למפגש הראשון, ושם הבנתי שזה מה שחיפשתי שנים-מוסיקה אחרת, אותנטית, יהודית עם עומקים טקסטואליים ולחנים יפהפיים וקהילה ששרה.” מכאן הדרך להקלטת אלבום, להופעות ברחבי הארץ היתה קצרה”.

רקפת נולדה בחיפה וגדלה ברמת ישי של שנות ה-70 שהייתה כור היתוך של זוגות צעירים ממגוון עדות: תימנים, מרוקאים, פרסים, אשכנזים ועוד. “זכורה לי מאד התמונה של התימניות שבכל חתונה היו עוברות ברחבי היישוב עם תופים מפח מחוללות ושרות שירים תימניים לכבוד החתונה. אני בתור ילדה הוקסמתי מהדבר הזה שנצרב עמוק בזכרוני”.

הבית ברמת ישי הינו בית מוזיקאלי במיוחד אב המשפחה – כרמי קולי שבסקי שהינו נגן כינור וזמר מחונן ואף מנגן בקטעים באלבום בכינור , אחיה אורן הינו מוסיקאי וזמר מוכשר שאף עיבד והפיק את אלבום של רקפת “יחד שבטי ישראל” ובעצמו אמור להוציא בימים אלו אלבום והאחיות רותם ונופר מנגנות על פסנתר ושרות – בקיצור משפחה מוסיקלית להפליא.

רקפת מנגנת על גיטרה מגיל 12 והופיעה כבר בגילאים הללו מול קהלים מקומיים בטקסים, ארועים שונים ועוד. בצבא הייתה בצוות הווי ובידור בבסיס רמת דוד, לאחר מכן הופיעה בחתונות עם להקת “משי” מטבריה עם הזמרים אורן וחגי חן, השתלבה בהרכבי רוק מחיפה והסביבה, ובגיל 25 עזבה לתל אביב. “בתל אביב עבדתי עם נגנים והופעתי במסגרות שונות “מספרת רקפת “הקלטתי חומר מקורי לדיסק בכורה, השתתפתי בהצגות ומחזות זמר, הופעתי עם גדי יגיל במופע אידיש ברחבי הארץ, למדתי פיתוח קול אצל המורה רחל הוכמן ועברתי מאודישן לאודישן, בחיפוש אחרי דרכי המוסיקלית והאומנותית. אחרי שנולדה ביתי הבכורה, הקפאתי את הקרירה המוזיקאלית והתמסרתי לגידולה, עד שראיתי את אותה מודעה קטנה בעיתון שהחזירה אותי למוזיקה. לאחר תקופה קצרה החלטתי להתחיל להופיע לשיר ולנגן את הפיוטים שהתחברתי אליהם עד מאד, פיוטי הודיה ושבח”.

רקפת חברה לנגן חליל נאי ועם אחיה אורן שחר התחילה להופיע באזור השרון ותל אביב מול קהלים קטנים. התגובות החמות והמעודדות סימנו את הדרך להקליט אלבום “כך התחלתי להקליט את הדיסק שלי שנקרא “יחד שבטי ישראל” שהוא אוסף פיוטים ממגוון עדות ישראל-מרוקו, פרס, ברסלב-אשכנז”.

אבל למה דווקא פיוטים?

 לאחר תהליכים אישיים שעברתי וחיפוש אישי מצאתי שבשירת הפיוטים נוצר החלק אותו חיפשתי של תרבות יהודית שורשית עמוקה  ומסרים אותם אני רוצה להעביר – מסרים של שלום, אהבה, חמלה, עומק, ענווה, פיתוח המודעות והחקירה העצמית וחיבור אל הנשגב. המסרים הינם רוחניים ועמוקים ושונים לחלוטין משירים המצויים במיינסטרים של “אני אוהב אותה והיא אוהבת אותו” פתאום הרגשתי שאין בי רצון כמיהה לשיר שירים עם טקסטים כאלה למרות שיש גם להם מקום אולם הנשמה שלי כבר חיפשה משהו אחר. לאחר התובנות הללו כבר גנזתי את החומרים המקוריים שהתחלתי לעבוד עליהם ועסקו בין השאר בטקסטים של חולין והתמסרתי לטקסטים המקודשים.

כיצד בחרת את הפיוטים שהחלטת להקליט?

הפיוטים שבחרתי להקליט הינם פיוטים של הודיה ושבח. חלקם שמעתי מפייטנים מקצועיים וחלקם למדתי מאנשים שונים לדוגמא הפיוט “יגדל אלוהים חי” בנוסח המרוקאי שלו המופיע בדיסק למדתי מבן זוגי שהיה שר אותו בנוסח הזה בבית הכנסת שלו בתור ילד. שיקול נוסף שהיה בבחירת הפיוטים היה המגוון אותו רציתי להביא בדיסק שהוצאתי שנקרא “יחד שבטי ישראל” ולהכניס כמה שיותר צלילים ממגוון עדות ישראל.

מה היה חשוב לך לשמור ו/או לזרוק מבחינה מוזיקאלית בפיוטים שהקלטת מחדש?

היה לי חשוב לשמור על הטקסט בצורה מדויקת. לגבי הלחנים – גם עליהם היה לי חשוב לשמור אך מאחר ואת רובם למדתי משמיעה היה לי ברור שהדיוק לא יהיה ב-100% אבל הרוח של הפיוט כן תישמר. היה לי חשוב לשמור על רוח הטקסט ולהעבירה דרך השירה, הטקסט וגם העיבוד – לדוגמא הפיוט – אגדלך בנוסח הפרסי של ר’ אבן עזרא שהינו טקסט מיסטי ויש בו אלמנט של חקירה – השתדלנו לשמור על רוח האלמנטים הללו. לא זרקתי דבר מהפיוטים אותם הקלטתי אולם היה חשוב לי להביא את עצמי בתר אמנית וזמרת עם המסרים כפי שאני חווה אותם בפיוט.

איזה תגובות קיבלת על הדיסק?

תגובות מגוונות ומרתקות. הרבה תגובות של התרגשות, שמחה, עצב, געגוע חיבור. לפני כמה שנים הופעתי בקיבוץ סאסא בגליל העליון – קיבוץ של השומר הצעיר. בסוף ההופעה ניגש אליי אדם מבוגר ואמר לי : “אני לא מאמין באלוהים, אני שרדתי את השואה ולא יכול לגעת בחומרים דתיים. כאשר שמעתי אותך היום התרגשתי, וזה נגע בי”.

הייתה תקופה גם שהרגשתי את “הדרת הנשים” בצורות שונות ובמיוחד אישה ששרה חומרים יהודיים דתיים, אולם מתוך בחירה, ולמרות הכל, החלטתי לעבור להפיץ את החומרים הללו לאנשים שרוצים, מעוניינים ואמיצים דיים להביט מעבר לפחד, לשנאה ולחוסר הידיעה של עומקי היהדות. כיום הקהל אליו אני מגיעה אינו דתי ברובו – ואני רואה את השירה שלי בכלל ואת שירת הפיוט בפרט כדרך משמעותית ומרגשת להעביר מסרים של שלום בינאישי, עולמי, ריפוי ואהבה. זה למעשה תדר שאותו אני מעבירה בהופעות שלי.

ב15.5.2013, תופיע רקפת  יחד עם  יורם ארנון בקפה לואיז בטבעון בשעה 20:00 במופע “בין קודש לחול-מזרח ומערב. המופע משלב פיוטים עם שירי חול מכאן ומשם, עתיקים וחדשים. כניסה  20 ₪ .

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter