באנר עליון
באנר עליון

מעבר הרצף בכביש 70 המחבר את אזור רמות מנשה עם רכס הכרמל , נחנך ביום שני ה 13/3

מעבר הרצף  בכביש 70 המחבר את אזור רמות מנשה עם רכס הכרמל , נחנך  ביום שני ה 13/3

במסגרת שבוע שמירת טבע הנוף והמורשת של רשות הטבע והגנים, התקיים טקס גזירת הסרט של מעבר בעלי החיים  בכביש 6 החוצה את כביש 70.

המעבר נבנה על ידי חברת כביש חוצה ישראל, באמצעות חברת דרך ארץ, כהשלמה למעבר הרצף בקטע 18, של כביש 6 על מנת לאפשר לחיות הבר לחצות בבטחה את השטח שנקטע בשל עבודות תשתית.

מעבר רצף הוא מעבר המחבר בין בתי גידול טבעיים של חיות בר, ומאפשר להן לחצות בבטחה כבישים ומנהרות מעשה ידי אדם. המעבר בא לפצות את חיות הבר, באופן חלקי, על הנזק שנגרם להן עקב שבירת הרצף האקולוגי ובעיקר למנוע את התאונות בינן לבין כלי הרכב הנוסעים בכביש. המעבר גם מאפשר התפשטות של צמחיה.

אחת הסכנות הגדולות לטבע בישראל הוא קיטוע בתי גידול של ידי תשתיות. מעברים לבעלי חיים כדוגמת זו שנעשתה בכביש 6, תפקידם לצמצם  הקיטוע  ולאפשר חיבור אוכלוסיות.

לבחירת מיקומו של מעבר אקולוגי חשיבות ראשונה במעלה, שכן בעלי חיים לא יעשו שימוש במעבר שאינו ממוקם לאורך מסדרון אקולוגי קיים. טורפים מעדיפים מעברים הממוקמים לאורך צירי ניקוז וימנעו מכאלה הממוקמים בסמוך למרכזי יישוב או לפעילות אנושית ניכרת. להקמת גדרות בסמוך למעברים חשיבות כפולה: הן מנווטות את בעלי החיים אל המעברים ומונעות מהם גישה אל המכשול עצמו בו נשקפת סכנה לחייהם. מעברים תחתיים ישיגו יעילות גבוהה יותר אם ציר התשתית שמעליהם מורם באופן סביר, לא מואר או רועש, נקי מריח אדם או כלבים ומעט לח. בעלי חיים גדולים יזדקקו למעברים ברוחב של 50 מטר לפחות. על המעברים לחקות את הסביבה הטבעית בה הם מוקמים וברור כי יעילותם תעלה ככל שמספרם יגדל והמרחק ביניהם יקטן. ברי כי היעילות הטובה ביותר תושג אם ציר התשתית יעבור במנהרה ארוכה ככל הניתן ולרוחב מסדרון אקולוגי קיים.

זהו המעבר העילי השני מסוגו בארץ- קדם לו מעבר הרצף שהוקם בקטע הצפוני של כביש 6. מאז שהוקם המעבר בכביש 6 מקיימות רשות הטבע והגנים וחברת “דרך ארץ”, באמצעות ד”ר תמר אחירון פרומקין ותוך שימוש במצלמות חיישן מיוחדות, אשר מתעדות את חיות הבר שעושות שימוש במעבר העילי.
תוצאות המחקר ישמשו לתכנון ובניית מעברים עיליים נוספים ברחבי הארץ.

במועצה אזורית מגידו בנוכחות נציגי רשות הטבע  והגנים, חנן ארז ראש המועצה האזורית מגידו, אנשי כביש חוצה ישראל ומועצה אזורית חוף כרמל התקיימה התכנסות בו נשאו דברים ראובן לבאון- מנכ”ל חברת כביש חוצה ישראל שאמר בדבריו “שהעבודה מול הרשות הייתה דיאלוג מצוין, בו אנשי הרשות לא ויתרו על מה שהם מאמינים ואופן עשית הדברים היה מה כן נעשה ולא מה לא.  היום הוא יום חגיגי בה משתלבים אינטרסים למען הטבע והציבור והם דבר חשוב”

חנן ארז מהמועצה האזורית מגידו  שקידם  בתחילת הפרוייקט  מאבק לגבי אופיו של הכביש העובר במרחב הביוספרי של רמת מנשה ציין בדבריו ” כי המאבק הנחיל לכולנו נורמות לגבי המשך בנית הכביש , בדרך של הידברות ומציאת פתרונות למזעור הנזקים. “

בן רוזנברג – אקולוג מרחב כרמל- העוסק בניטור בעלי חיים במקום, הראה סרטים ונתונים הממחישים מעבר של בעלי חיים כמו  תנים, חזירים, מכרסמים שונים , עדיין לא צבאים.. מסתבר שלוקח זמן עד שנוצר המעבר הטבעי .

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter