באנר עליון
באנר עליון

מהו חינוך אנתרופוסופי?

מהו חינוך אנתרופוסופי?

חינוך אנתרופוסופי מבוסס על תפיסה הוליסטית שמותאמת לשלבי ההתפתחות של הילד. במאמר הבא נציג את מאפייני התיאוריה ונסביר איך היא הופכת לפרקטיקה

מוסדות לימוד בישראל מציעים תכניות רבות ללימודי תואר ראשון בחינוך ולהכשרת מחנכים ומורים. כתוצאה מכך יש גם הבדלים בין המאפיינים השונים של לימודי חינוך והוראה. את אחד התהליכים המעניינים בתחום ניתן לראות בחינוך אנתרופוסופי, שמושך הרבה תשומת לב וזוכה להערכה מצד אנשי מקצוע.

אנתרופוסופיה היא תורה רוחנית ששייכת למדעי הרוח. את הגישה האנתרופוסופית פיתח וגיבש רודולף שטיינר, עוד בסוף המאה ה-19. המטרה העיקרית של אנתרופוסופיה היא להסביר את קשרי הגומלין בין האדם לעולם בצורה הוליסטית. לפי התפיסה הזו, הידע לא נלקח ממקור כלשהו – כגון אנשי חינוך ומורים – אלא מתוך חקירה בעולם הרוח. עם זאת, עדיין קיימת חשיבות ומשמעות למעורבות אנשי החינוך בתהליך הלימודים.

שלבים בהתפתחות הילד

חינוך אנתרופוסופי קובע שהילד מתפתח בשלושה שלבים עיקריים. בשלב הראשון שמתחיל בלידה ונמשך עד גיל 7, הילד בונה את הבסיס הגופני והנפשי. בשלב הזה הוא לומד ללכת, לדבר ולחשוב והחל מהשנה הרביעית לחייו הוא גם בונה את עולמו הפנימי. כתוצאה מכך, יש להעניק לו סביבה פעילה שכוללת בעיקר משחקים לפיתוח הדמיון והחושים. בתפיסה של אנתרופוסופיה אין צורך בשלב הזה בהתמקדות בלמידה קוגניטיבית קלאסית.

השלב השני בהתפתחות הילד לפי חינוך אנתרופוסופי מתקיים בין הגילאים 7-14. זהו שלב שבו הילד תופס את העולם דרך תמונות ודימויים, כאשר השפה והדיבור הופכים להיות חלק אינטגרלי מההתפתחות האישית והעיצוב הפנימי שלו. בבתי ספר שמאמינים בשיטת החינוך הזו מדגישים את עקרונות השלב השני באמצעות הקראת סיפורים, דקלומים שירים, האנשת בעלי חיים וחפצים ושימוש בחפצים מוחשיים לפיתוח הדמיון.

השלב השלישי מתחיל בגיל 14 ובו הנער המתבגר מגבש את זהותו. הוא משכלל את יכולת החשיבה הטבעית וחווה בלבול וקשיים. לפיכך, בשיטה של חינוך אנתרופוסופי מאמינים שיש להעניק לו בעיקר הדרכה. אותה הדרכה ניתנת עבור הנער המתבגר תוך הכרה בעצמאותו המתעוררת ותוך מתן כבוד לעולמו הפנימי.

איך הופכים את התיאוריה לפרקטיקה?

הקושי העיקרי בחינוך אנתרופוסופי עשוי להיות יישום העקרונות התיאורטיים ובחירת אמצעים פרקטיים בגנים, בתי ספר, חטיבות ביניים ותיכונים. הפתרון של השיטה הוא קודם כל להקדיש את בית הספר היסודי לכיתות א’ עד ח’, ולא א’ עד ו’ כמו בבתי ספר רגילים. בבית הספר יסודי אנתרופוסופי מכוונים את הילדים לפיתוח עולמם הפנימי ומוותרים על הלמידה המופשטת.

בשלבים מאוחרים יותר של הלימודים משתמשים אנשי חינוך על טהרת השיטה האנתרופוסופית בפעילויות אמנות. פעילויות אלו כוללות ציור, רישום, מוזיקה, פיסול, דקלום, דרמה ועוד. בנוסף, בבתי הספר השונים לומדים בתקופות, וכל כיתה לומדת נושא אחד בצורה מעמיקה לפני שהיא עוברת לנושא אחר.

 

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter