באנר עליון
באנר עליון

כביש 77: לא מנהרה אבל כמעט

כביש 77: לא מנהרה אבל כמעט

השבוע תוגש לאישור התכנית לשדרוג כביש 77, הכוללת שיקועו לעומק של 9 מטרים בין טבעון לשדה יעקב. במקום מתוכננים שמונה נתיבים, שביל אופניים והפרדות מפלסיות שרוחבן הכולל יהיה כ-120 מטרים בעלות של כ-600 מליון ש”ח.

כביש  77 החדש, עורק התנועה העיקרי בין כביש 6 ומטרופולין חיפה, לבין עמק יזרעאל, הגליל והגולן, יוגש בעוד שבוע לאישור הות”ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. הגשת התכנית על ידי חברת נתיבי ישראל, מציינת סיומו של שלב תכנון בן כשנתיים, במהלכו נבחנו על ידי אנשי המקצוע 9 חלופות לסלילת הכביש, שזכה לשם “הזרוע המזרחית של כביש חוצה ישראל”. לאחר הגשת התכנית תצטרך הות”ל להחליט אם היא מקבלת אותה כשלאחר אישורה של הות”ל תנתן לציבור תקופה של חודש על מנת להגיש התנגדויות.

מחלף תל קשיש
כביש 77, החלופה הנבחרת. קרדיט: דוברות ‘נתיבי ישראל’

בין האתגרים העיקריים שעמדו בפני מתכנני הכביש, הייתה הדרישה להיערך לעומסי התנועה הגדלים משנה לשנה בצומת השומרים, הצורך לשמור על גישה נוחה לישובים והאתגר של יצירת כביש מהיר, תוך הפחתה למינימום הנדרש, של פגיעה בנוף. הכביש מתממשק עם מסילת רכבת העמק אלא שבחברת ‘נתיבי ישראל’ ממעיטים בערכה של הרכבת ובתשובה שאלה כיצד קבעו את תחזית עומסי התחבורה העתידיים כאשר השפעתה של הרכבת אינה ידועה עדיין, ענה מנהל הפרויקט, אודי שריג “ההשפעה של הרכבת תהיה זניחה”

שיקוע הכביש המתוכנן, יתחיל כ-100 מטרים מדרום למושב שדה יעקב ויסתיים מצפון לישיבת תקוות יעקב. בתיאום עם המועצה האזורית עמק יזרעאל, נקבע כי הכניסה אל שדה יעקב ותקוות יעקב, תתאפשר באמצעות שני גשרים: גשר שדה יעקב הדרומי וגשר תקוות יעקב הצפוני. ממערב לתוואי כביש 77 וצמוד אליו, בגובה פני הקרקע, תיסלל הדרך האיזורית 722, שתחבר בכמה נקודות את שימושי הקרקע משני צידי כביש 77. לצד הדרך, ייסלל שביל אופניים מסודר ומואר. הכביש החדש כולל מעברים להולכי רגל ומעברים לכלים חקלאיים, בעלי גובה חריג, המאפשר מעבר של כלי רכב חקלאיים. הפתרון המוצע יפתור קונפליקט בטיחותי. לאחר שדרוג מערכת הכבישים, ניתן יהיה לחצות את הכביש באמצעות מדרכות על הגשרים המתוכננים.

מנכ”ל חברת נתיבי ישראל, אדריכל שי ברס, “בביצוע שיקוע של תשעה מטרים, אנו למעשה עונים על הבקשה של מועצת קרית טבעון, להעלמת הכביש מהנוף. לא חסכנו השקעות בסוגיות העוסקות באיכות האוויר של תושבי האזור ובמתן פתרונות אקוסטיים ונופיים. האדריכלים, המהנדסים ואדריכלי הנוף פעלו בהקפדה יתרה של שמירת הנוף הייחודי, כולל עצים יפים שיישמרו למען הדורות הבאים”.

הדרך המהירה 77, תאפשר נסיעה במהירות של 110 קמ”ש ממוצא המנהרות של כביש 6, שיתחבר אל מחלף תל קשיש – מחלף שיוקם לצדו של צומת התשבי. ממחלף זה, ניתן יהיה להמשיך לכיוון צומת העמקים באמצעות הכבישים 70, או הזרוע המערבית של כביש 6, שתתחבר אל מחלף סומך. הנוסעים צפונה בכביש 77, יעשו את דרכם לא רמזורים, לכיוון מחלף ישי החדש, מחלף המוביל, מחלף גולני שייחנך בעוד כשלושה חודשים וצפונה לצומת עמיעד.

במענה לבקשת מועצת רמת ישי, הוחלט בחלופה הנבחרת, לצמצם את מחלף ישי החדש. לולאת הכבישים הדרומית, הוסרה מהתכנון, במטרה שהצומת יהיה רחוק יותר מהבית הרחוק ביותר ברמת ישי. ממחלף זה, ניתן יהיה להתחבר אל כביש 722 וכביש 75, שיוביל את צומת אלונים וטבעון. בנוסף, יאפשר כביש 722, גישה נוחה אל תחנת רכבת העמק, הנבנית בכניסה לכפר יהושע.

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter