באנר עליון
באנר עליון
באנר עליון

כביש 77: “אנחנו לא סומכים על נתוני הניטור שאנחנו מקבלים מהפרויקט”

כביש 77: “אנחנו לא סומכים על נתוני הניטור שאנחנו מקבלים מהפרויקט”

יו”ר אגוד הערים לאיכות הסביבה, עופר דרסלר בראיון בלעדי לאתר YCOM. על תוכניות להפחתת הזיהום מתחבורה, הירידה בזיהום מהמפעלים במפרץ, חוות המיכלים וגם כל הטענות על פרויקט כביש 77. מע”צ בתגובה “הטענות מוכחשות”

יו”ר איגוד ערים לאיכות סביבה, עופר דרסלר, הוא אדם אלמוני עבור רוב תושבי טבעון והסביבה אך מתוקף תפקידו הוא זה שאחראי על כך שאיכות האויר בטבעון ובחלקו המערבי של עמק יזרעאל תעמוד בתקנים. דרסלר עומל בימים אלה על תוכנית לצמצום זיהום האויר מתחבורה וגם את המפעלים במפרץ ואת כביש 77 הוא אינו שוכח. אגוד הערים הוקם בשנות השמונים לאחר שהתברר שאזור המפרץ סובל מזיהום גבוה הגורם למחלות קשות, כמה שנים לאחר מכן הוקם המשרד להגנת הסביבה שדאג לחקיקה יותר משמעותית. לאיגוד יש 16 תחנות ניטור ברחבי האזור המודדות את זיהום האויר 24 שעות ביממה. דרסלר ” בכל פעם שנמדדת רמת זיהום של 70% מהתקן נדלקות אצלנו נורות אדומות. אם הדבר קורה בלילה, המידע מועבר מיידית אל הכונן שלנו דרך הסלולארי והוא מדבר עם המפעל ואפילו מורה על הפסקת הפעילות בו עד לתיקון התקלה. התוצאה של הפעילות הזו היא ירידה ברוב המזהמים אל הרבה מתחת לתקן ועל פי הנתונים שלנו איכות האויר באזור איננה נופלת מאיכות האויר בת”א או בירושלים. הדבר נובע מכך ששם יש הרבה יותר כלי רכב”. על פי נתוני האיגוד רמת זיהום האויר באזור ירדה באופן דרסטי מאז 1985. לדוגמה, בשנת 1985 נמדדה רמה ממוצעת של 104 מ”ק תחמוצת גופרית לעומת מ”ק 1 בשנת 2011.

ירידה בזיהום האויר מהמפרץ
יו”ר איגוד ערים לאיכות הסביבה, עופר דרסלר. צילום: יערית בלזצקי

דרסלר ” שיפור איכות האויר מחייב מפעלים להשקיע הרבה מאוד כסף ומטבע הדברים הם מנסים לחסוך בהשקעות, בחמש השנים האחרונות השקיעו פה מליארד ₪ על מנת להוריד את זיהום האויר וכמובן שתמיד אפשר להשקיע יותר. הדרך מבחינתנו לגרום למפעלים להשקיע יותר היא באמצעות לחץ ציבורי כך שמבחינתי שיתוף הציבור הוא דבר הכרחי. כבר היום ניתן להכנס לאתר האינטרנט שלנו ולראות מה מצב איכות האויר בכל מקום בו אנחנו פועלים וכשהתושבים רואים שיש חריגה רצוי שיתקשרו אל ראש הרשות שלהם ויתלוננו”

המשרד להגנת הסביבה שקל להכריז על המפרץ כעל אזור מוכה זיהום אויר. האם זה טוב או רע?

” המשמעות היחידה של ההכרזה הזו היא הכנת תוכנית כוללת לתחבורה ציבורית. המשרד לא הכריז אבל אמר לנו לנהוג כאילו הוא הכריז ולכן אנו מכינים את התוכנית ,היא נמצאת בשלבים סופיים ובסוף החודש היא אמורה לעבור לעיונו של השר”

ומה עיקרי התוכנית?

” עבדנו לפי מתודולוגיה נקבעה על ידי המשרד להגנת הסביבה. אספנו נתונים על כל התוכניות התחבורתיות שיקומו עד שנת 2020 באזור ואת כל נתוני האוכלוסין ועל סמך זה בנינו מודל תחבורתי מאוד מפורט. כשמשלבים את הנתונים הללו עם נתוני איכות האויר, אנחנו חוזים מה תהיה איכות האויר בשנת 2020 ואם צפויות חריגות עלינו להצביע על דרכים למנוע אותן. בשלב שני אנחנו עושים סקר ספרות על מה מקובל לעשות בערים אחרות בעולם על מנת להפחית זיהום אויר מתחבורה ולבסוף נבוא עם כל הנתונים אל כל רשות מקומית “

לאלו שינויים אנו צפויים בשנים הבאות מבחינת תחבורה? 

ירידה בתחמוצת הגופרית
גרף תחמוצת הגופרית באויר. הקו האדום מסמן את התקן

” יהיו שינויים חיוביים כמו פרויקט הרכבת שיורידו את זיהום האויר ויהיו שינויים שליליים כמו גידול במספר הרכבים”

ומה לגבי כביש 77?

“אנחנו נלחמים בקטע המזרחי אבל אין לנו סטטוס מכיוון שזה פרויקט של הות”ל (ועדה לתשתיות לאומיות). אנחנו דרשנו שיבצעו בדיקות איכות אויר במצב היום ואז אנחנו נדע לצפות , מה תהיה איכות האויר לאחר סיום הפרויקט. אם צריך מנהרה אז שתהיה מנהרה ואם צריך פתרונות אחרים, שיהיו פתרונות אחרים. הדרישות שלנו מולאו לצערי רק באופן חלקי. החברה הקבלנית העובדת עם מע”צ שמה שלוש תחנות ניטור אבל הם לא משתפים אותנו. אנחנו רוצים לבדוק אם התחנות מכוילות כמו שצריך ואנחנו רוצים לקבל נתונים שוטפים. אנחנו מתחננים כל פעם לקבל ומקבלים באיחור. אני לא יכול להגיד בשלב זה שאנחנו סומכים על הנתונים שאנחנו מקבלים. אם ראשי הרשויות הרלבנטיות קרית טבעון, רמת ישי ועמק יזרעאל רוצים לנקוט הליכים משפטיים, אנחנו עומדים על דעתנו שלא קיבלנו מספיק נתונים”

מהם המקומות הבעייתיים בכביש 77 מבחינת זיהום אויר?

” יש שני מקומות. הראשון זה שדה יעקב שבטוח יחטפו זיהום אויר , בשיכון אלה יש שני בתים שגם יסבלו ואולי גם רחוב השומרים אבל מכיוון שלא קיבלנו את הנתונים, אני לא יכול לדעת”

בהרבה רשויות במרכז החלו בפרויקט בו ילדים הולכים ברגל לבית הספר במקום שההורים יסיעו אותם, האם אין מקום להביא זאת גם לכאן?

“בהחלט כן, אנחנו רוצים להכניס את המודל שראינו ברעננה גם לפה. אנחנו רוצים שיהיה בן אדם שילווה את הילדים מתחנה לתחנה כמו בתחנות של האוטובוס. כך שהורה ששולח את הילד שלו לבית הספר, יודע שיש איתו אדם בוגר. זה גם יותר בטיחותי, גם יותר בריא והכי חשוב מבחינתנו,לא יוצר זיהום. המטרה שלנו היא להוריד כמה שיותר רכבים מהכביש”

אתה טוען שהזיהום מהמפרץ ירד אבל עדיין יש בעיות ריח בעיקר בחלק הצפוני של טבעון, כפר חסידים ורכסים?

“בעיות של ריח קיימות ומבחינתנו הכי חשוב לבדוק אם מדובר בחומרים מסוכנים או לא. התלונות שמגיעות אלינו מטבעון נבדקות כמו כל תלונה אחרת. בחלק הדרומי, יש לעיתים בעיה של ריח המגיע ממט”ש כפר יהושע ובחלק הצפוני זה נבע הרבה פעמים משריפה של אשפה בכפרים הבדואים כמו בסמת טבעון ואיבטין ומגלישות ביוב. היו גם תלונות על ריחות שכנראה הגיעו מהמפרץ אבל לא מצאנו חריגות בחומרים המסוכנים. צריך לזכור שבטבעון האנשים הרבה יותר רגישים ומודעים בגלל המצב שהיה בעבר.יכול להיות אותו ריח בטבעון ובמגדל העמק אבל רק תושבי טבעון יתקשרו בגלל הסטיגמה שיש להם וזה בסדר”

אחת הטענות כלפי מפעלי המפרץ היא שאמנם חל שיפור אבל הם עדיין לא משתמשים ב BAT (best available technology)

“מאז ‘חוק אויר נקי’ חויבו המפעלים הגדולים להשתמש ב BAT לפחות בחלק מהדברים והמשרד להגנת הסביבה מאו מקפיד על כך. הבעיה היא במפעלים הבינוניים שעדיין לא מחוייבים לכך. יש לכך עלויות מאוד גבוהות אבל זו הדרך היחידה לכך שתעשייה תוכל להתקיים באזור מיושב”

ומה קורה עם חוות המיכלים באלרואי? 

תגובות

תגובות

דפים 1 2
באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter