באנר עליון
באנר עליון

כביש אוסלו

כביש אוסלו

כביש 66 ממשיך לגבות קורבנות בנפש, ובמועצה האזורית מגידו החליטו להאבק על הרחבתו של הכביש שנסלל לפני קום המדינה, אלא שמסתבר כי הכביש היה אמור להיסלל מחדש כבר בשנות התשעים, דבר שלא קרה בשל קריסתם של הסכמי אוסלו.

 

כביש 66, המחבר את צומת התשבי אל צומת מגידו, עומד במרכזו של מאבק ציבורי, בו דורשים התושבים את הרחבתו לארבעה נתיבים. מנגד עומדים משרדי הממשלה שכבר עשרות שנים מתמהמהים ומושכים זמן ללא כל סיבה נראית לעין. על פי חשיפת רשת עיתוני ‘זה מה יש’, היה אמור הכביש להסלל כבר בשנות התשעים של המאה הקודמת, אלא שקריסתם של הסכמי אוסלו היא שדחתה זאת.

שדרוגו של הכביש היה אמור להתבצע במסגרת הסכמי אוסלו במימון יפני. על פי ההסכמים, כביש 66 אמור היה להיות חלק מהדרך המחברת מחיפה, דרך עפולה, וממנה לג’נין ושכם, ומשם לרבת עמון. כידוע הסכמי אוסלו קרסו עוד לפני שהכביש נסלל. היפנים שראו את ההסכם קורס, השאירו את הינים ביפן, ומשרדי הממשלה משכו זמן בתקווה שבכל זאת משהו ישתנה והמימון היפני יגיע. בינתיים גבה הכביש עוד ועוד פצועים והרוגים עד שהגענו לנקודת הזמן הנוכחית. בימים אלה שוקל משרד התחבורה להכניס את הפרויקט לתכנית החומש של המשרד, כשברקע עומדת ההחלטה על הקמת שדה תעופה ברמת דוד, שאם יוקם יחייב את המדינה לשדרוג תשתיות נרחב באזור.

כביש 66
תאונה ליד קיבוץ הזורע. צילום: דוברות מגידו

כביש 66 המשתרע על פני 17 ק”מ בין צומת מגידו לצומת התשבי, נסלל לפני קום המדינה ומאז גבה מאות קורבנות בנפש. רובו של הכביש הינו ללא שוליים, עם שדה ראיה מוגבל, כניסות ויציאות מישובים רבים וכמעט ללא יכולת עקיפה. הכביש מהווה סכנת חיים לנוסעים בו. כל סטייה קלה מהנתיב  או הסחת דעת מובילה לתאונה קשה. ניסיונות נהגים להשתלב בכביש, לרבות רכבי הסעות לתלמידים ומשאיות היוצאים מהישובים לאורך הכביש,  מובילים לכאוס תחבורתי שאינו סלחני לנהגים.

במשך השנים, במקום לסלול את הכביש מחדש, הוסיפו טלאיי בטיחות לכביש שאמורים היו להביא להפחתה במספר התאונות. אולם, פתרונות אלו הביאו את הכביש למצב קשה יותר כאשר גדרות בטיחות ואמצעים אחרים הגבילו את שדה הראיה של הנהגים המשתלבים בתנועה. אמצעי בטיחות אלו הובילו לתאונה שהתרחשה רק שבוע שעבר.

על פי נתונים שהגיעו אל רשמת מקומוני ‘זה מה יש’ באדיבות עמותת ‘אור ירוק’, בין השנים 2003-2015 אירעו בכביש 169 תאונות עם נפגעים. בתאונות אלה נהרגו 34 אזרחים, 68 נפצעו קשה ו- 491 אזרחים נפצעו באורח קל. כשאם מתייחסים לשנים האחרונות בלבד, הרי  שבין שנת 2010 לשנת 2015 היו בכביש 11 הרוגים, 25 פצועים קשה ו-190 פצועים קל. עוד עולה מין הנתונים כי 64 מהתאונות הקטלניות הינן תאונות חזית בצד, דבר המעיד על בעיה בטיחותית בצמתים שבכביש.

בינתיים, התושבים ממשיכים להפגין, וביום ראשון השבוע התקיימה הפגנה בצומת מדרך עוז, אחד המקומות המסוכנים ביותר בכביש, מקום בו נהרגו רבים ונפצעו מאות בשנים האחרונות.  בהפגנה השתתפו בני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן בתאונות בכביש הדמים.

חיים טביב, תושב מדרך עוז, נפצע לפני מספר שבועות בצומת בו התקיימה ההפגנה, בסמוך למקום בו נהרג ילדו בן ה- 8 בתאונת דרכים מחרידה לפני עשרות שנים. טביב אמר בהפגנה: “הכביש ממשיך לשפוך את דם הנוסעים בו, אני לא מבין למה לא אכפת לאף אחד ממצב הכביש, זו סכנת נפשות לנסוע בו”.

עמותת אור ירוק מסייעת לתושבים ולמועצה אזורית מגידו בארגון המחאה הציבורית. לדברי שמואל אבואב, מנכ”ל אור ירוק: “כמה עוד אנשים צריכים להיהרג בכביש על מנת שמשרד התחבורה יחליט שהגיע הזמן לשפר את תשתית הכביש? אסור לחכות שיהיו עוד הרוגים, את הכביש צריכים לסלול מחדש כבר מחר. חייבים להפוך את הכביש לבטוח לרבות סלילת שני נתיבים, הפרדה מלאה והסדרת הכניסות והיציאות לישובים ולשטחי החקלאות. חייבים להפוך את כביש 66 מכביש אדום לכביש בטוח”.

ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי: “המועצה והתושבים יובילו מאבק נחוש ועקבי להכנסת שדרוג מהותי ומשמעותי לכביש 66. הכביש חייב להיכלל בתוכנית החומש הקרובה של משרד התחבורה. מדובר בכביש שהינו עורק חיים באזור, אשר מהווה נתיב תנועה מרכזי בחיי תושבי האזור בדרכם לעבודה, לבתי הספר ולמוקדי הפנאי”.

דנה דוד, יו”ר מועצת התלמידים של מגידו אמרה בהפגנה: “אנו פוחדים לנסוע בכביש. מגיע לנו להגיע לבית הספר בחיים, אנו לא יכולים לשמוע יותר על הרוגים ופצועים. זה עניין של זמן עד התאונה הקטלנית הבאה. אנו רוצים לבוא לטקס הנחת פינה לעבודות על הכביש ולא להלוויות של שכנים ומכרים”

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: “משרד התחבורה פועל להכניס את תכנון הציר לתכנית החומש הבאה של חברת נתיבי ישראל.

יצוין כי משרד התחבורה פעל להקמת מפרדה קשיחה באורך של ארבעה קילומטרים, במוקדי הסיכון שבכביש 66. המפרדה, שיפרה משמעותית את מצב הבטיחות ובימים אלה, אנו פועלים להאריך את המפרדה לקטעים נוספים”.

 

 

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter