באנר עליון
באנר עליון

הצוללנים הבאים של צה”ל

הצוללנים הבאים של צה”ל

שייטת 7, שייטת הצוללות, היא יחידת עילית התנדבותית, המהווה את כוח ההתקפה התת מימי של זרוע הים ומדינת ישראל.

השייטת פועלת תחת מעטה חשאיות כבד ומתמודדת עם איומים ואתגרים רבים בכל הזירות, מה שהופך את השייטת לכוח מוביל בזירה הימית. למערך הצוללות של זרוע הים הצטרפה לפני כשנתיים צוללת ה- AIP הראשונה “אח”י תנין”, ולפני כשנה הגיע לארץ צוללת נוספת מדגם זה, הנקראת “אח”י רהב”. הכלים החדשים מעצימים את החשאיות המאפיינת את השייטת ובזכות העובדה שהם מאובזרים במערכות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, הם משדרגים משמעותית את יכולותיה.

אנשי הצוות על הצוללת חייבים להיות מהחומר האנושי הטוב ביותר, שכן עליהם לתפעל ולשמור על המערכות היקרות והמתקדמות ביותר בצה״ל, להתמודד עם ימים ולעיתים שבועות ארוכים מתחת למים, עם בידוד מלא מהסביבה החיצונית ומעל הכל, להסתדר האחד עם השני במקום סגור ובקור רוח על אף הלחץ הנפשי והמבצעי הגדול.

קורס צוללן היוקרתי, המכשיר את דור העתיד של לוחמי הצוללות, אורך כ- 14 חודשים ונחשב לאחד הקורסים המאתגרים בצה”ל, הן ברמה המקצועית והן ברמה החברתית. לקורס התמיינו השנה מאות מתמודדים, ביניהם נבחרו בקפידה החניכים הטובים והמתאימים ביותר, המתאפיינים ביכולות לימודיות ומקצועיות גבוהות, לצד איכות אנושית ויכולות בין אישיות גבוהות.

הקורס מורכב משלושה שלבים:

השלב הבסיסי: החלק הממיין ביותר בקורס, בו צופים המפקדים בחניכים בכל עת ובודקים את התאמתם לאופי הפעילות בשייטת. הוא נחשב למאתגר ביותר מבחינה פיזית ומנטאלית, ומאופיין במשמעת נוקשה ובלמידה אינטנסיבית. במסגרת שלב זה עוברים החניכים “סדרת ים”- שבועיים עמוסים במסעות, בהקפצות ובשאר פעילויות פיזיות מאומצות.

השלב הייעודי: בשלב זה מתבצעת חלוקת החניכים למגמות השונות בצוללת: סונאר, בקרה, מכונה, חשמל, גנ”ק (גילוי, ניווט וקשר) ואלחוט. החניכים מתמקצעים בתפקידים אליהם הם מיועדים להגיע ומתחילים להתאמן בסימולאטורים שונים, בהתאם למגמותיהם, לצד למידה אינטנסיבית של חומר עיוני.

בסוף שלב זה מתקיים “בוחן צוללן” המגלם בתוכו אתגר פיזי ומנטאלי ומתבסס על עבודת צוות.

שלב ההסמכות: בשלב ההסמכות יוצאים החניכים להפלגות בצוללת ונבחנים על תפקודם בעמדות עליהם הוסמכו. נביא השבוע את סיפורם של שניים מן המסיימים בהצלחה את הקורס הם יאיר ושגיא: יאיר בן ה-19 השבוע את הקורס במגמת מכונה ושובץ בצוללת אח”י תקומה. הוא מתגורר בשוהם ולמד בתיכון שוהם שם הרחיב מדעי המחשב ומדעי הסביבה. “החוויה הכי משמעותית בקורס בשביל יאיר הייתה הסדרת ים, בה היה הניתוק הכי גדול מהבית.”

שגיא בן ה- 19 השבוע את הקורס במגמת מהו”ב (מערכות הפעלה ובקרה) ושובץ בצוללת אח”י דולפין. הוא מתגורר בגבעת שמואל ומגיל ארבע עד גיל שמונה בארצות הברית בגלל שליחות של אביו מהעבודה. הוא היה משחק טניס וכדורגל בקבוצה של גבעת שמואל. בנוסף, שחה שנתיים והיה בכושר קרבי לפני הגיוס. שגיא היה בתנועת נוער “אילנוער”. “אחי המליץ לי לשרת בצוללות. הקורס הראה לי שאין דברים בלתי אפשריים, ניתן לעשות הכול אם רק רוצים. נהנית מאוד בשנה וקצת האחרונות כאן, ויצרתי קשרים עם חברים חדשים וחברויות לכל החיים. הקושי הכי גדול היה המרחק מהבית ושאפשר לדבר עם ההורים רק חצי שעה בשבוע.” שגיא מוסיף כי בצוללת הכול מסודר ומתקתק, יש סנכרון מצוין ושיתופיות גדולה. ”

לאחר 14 שבועות אינטנסיביים, שגיא מספר כי הקושי העיקרי בקורס היה חוסר הוודאות המוחלט ואי הוודאות בה לא יודעים מה הלו”ז. על אף הקושי האדיר, שגיא לא מתחרט לרגע על הדרך בה בחר, ואת הקורס הוא מסכם במילים הבאות: “הייתי ממליץ לעצמי להגיע בראש פתוח ולהבין שמה שאני הולך לעבור בסופו של דבר אני אסתכל על זה בתור חוויה לכל החיים וחוויה משמעותית שאני לא יעבור בשום מקום אחר. האדם שאני הכי מודה לו היא המשפחה שתמכה והייתה שם גם ברגעים קשים ותמיד ענו לטלפון ועודדו אותי למרות שדיברנו מעט מאוד במהלך הקורס”.

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter