באנר עליון
באנר עליון

הנביא האבוד של התנ”ך

הנביא האבוד של התנ”ך

מכירים את ישעיהו, ירמיהו ויחזקאל? אז מעתה כדאי שתשננו שם נוסף: ספרו של גד החוזה אשר נחשב לאבוד במשך אלפיים שנה נמצא לאחרונה במרתפי אוניברסיטת קיימברידג’ ע”י פרופסור מאיר בר אילן.

הנביא ששירת את דוד ושלמה עושה קאמבק במאה ה-21.

גד החוזה, אחד מנביאיהם של דוד ושלמה כמעט ונשכח לחלוטין ואילולא אזכור קצר בספר דברי הימים, כלל לא היינו יודעים על קיומו עד עתה. אלא שלפעמים להיסטוריה יש הומור משוגע, ודווקא אחד הנביאים הפחות חשובים הפך בין לילה לנביא מאוד מוכר ששמו נישא בפי רבנים וחוקרי מקרא. הסיבה למהפך הזה הוא פרופסור מאיר בר אילן מהחוג למחשבת ישראל באוניברסיטת בר אילן אשר מצא בארכיון של אוניברסיטת קיימברידג’ כתב יד המתיימר להיות ספרו של גד החוזה. בר אילן פרסם לאחרונה את הספר הכולל 14 פרקים, בתוספת דברי פרשנות.

מדוע מתיימר להיות? מפני שכלל לא בטוח שאכן מדובר בדבריו של גד החוזה. לכאורה יכולות להיות שלוש אפשרויות: הראשונה, שכל הספר אכן אותנטי, השניה שכולו זיוף והשלישית אשר נובעת מתיאוריית המגילות טוענת כי בסיס הספר הוא קדום אך במהלך השנים היה מי שהוסיף לו קטעים כיד הדמיון הטובה עליו ואולי אף ערך החוצה קטעים שלא נראו לו. קריאה בספר מעלה את התחושה כי האפשרות השלישית היא הנכונה. בסיפורה של תמר בת דוד, אליו עוד נחזור בהמשך, ניכר כי חלק מהפסוקים הינם בעלי סגנון תנכי מובהק ואילו פסוקים אחרים מזכירים דווקא את העברית של ימי בית שני. פרופסור בר אילן כמו רוב היהודים המאמינים, מנסה להתרחק מתיאורית המגילות למרות שהוא דן בה בספר “הספר נכתב לכל המאוחר במאה העשירית. זה כמו לגלות שיש לך אח שלא ידעת על קיומו. יכול להיות שהוא נכתב לפני אלפיים שנה ולא לפני 3,000 שנה אז מה? עדיין מדובר בספרות מאוד עתיקה של עם ישראל וכמעט ואין לנו כזו. אני עשיתי את תחיית המתים לספר הזה”

כיצד הגיע כתב היד אל ארכיון קיימברידג’? ובכן, זה יכול להיות נושא לספר בלשי. כל שידוע הוא שבמאה ה-18 רכש חוקר הולנדי את כתב היד מיהודי קוצ’ין. יחד עם כתב היד הזה נרכשו ככל הנראה שלושה כתבי יד נוספים: ‘דברי שמעיה הנביא’, ‘דברי נתן הנביא’ ו’דברי אחיה הנביא’. שלוש כתבי היד הנוספים אבדו ככל הנראה ואילו ספרו של גז החוזה נתגלה על ידי פרופסור בר אילן לאחר ששכב בארכיון האוניברסיטה למעלה ממאתיים שנה כאבן שאין לה הופכין.

בספר ניתן למצוא מזמורים, נבואות אפוקליפטיות, ושני סיפורים מתקופת מלכותו של שלמה כשאחד מהם הוא המשך קורותיה של תמר, בתו של דוד אשר נאנסה על ידי אחיה אמנון. על פי הסיפור ברחה תמר אל בית אימה שבממלכת גשור. ובמהלך ביקורו של סבה בירושלים, ניסה אדם נוסף לאנוס אותה, הפעם הציעה תמר לאנס כי תנגן עבורו לפני קיום יחסי המין. האנס הסכים ונרדם מהמוזיקה, תמר ניצלה את ההזדמנות והרגה אותו. אנשי המלך שמו אותה במעצר עד שהמלך יחליט מה דינה ובינתיים שלחו לו הודעה בה דיווחו לו על מה שהתרחש. אלא שלצערו של מלך גשור, כמה ימים קודם לכן הוא נשאל על ידי שלמה לגבי תמר וענה כי מעולם לא ראה אותה. ההודעה נפלה לידיו של שלמה שהוציא להורג את מלך גשור בשל השקר שלו ותמר ניתנה לאחד מפקידיו הבכירים של שלמה לאישה.

פרופסור מאיר בר אילן: “מדובר בטקסט שמעולם לא ראינו כמוהו מפני שכל הספרות החיצונית החוץ מקראית הגיעה אלינו דרך המסורת הנוצרית, אלה טקסטים שהיו כתובים ביוונית ולאטינית. זו פעם ראשונה שבה אנחנו מוצאים טקסט בעברית מאז מגילות קומראן. יש בספר דברים המעידים כי המחבר הוא קדום. לדוגמה בתהילים קמ”ה שהוא שיר בו כל פסוק מתחיל באות אחרת, חסר הפסוק של האות נון. ואילו בספר הזה המזמור מופיע במלואו והפסוק החסר הוא “נפלו כל אויבך ה’ וכל גבורתם בלעו”. מדובר בגילוי מאוד חשוב. בנוסף יש בספר סיפורים על דוד המלך ואף פעם לא היה לנו טקסט מהסוג הזה. מחבר הספר גם הכיר תנ”ך בנוסח שונה מנוסח המסורה ויש לכך כמה וכמה דוגמאות בספרי. מה המסקנה מכך? זו כבר שאלה נפרדת”

תגובת הרבנים לספר היא מעורבת. מצד אחד רבים מרבני הציונות הדתית מהללים ומשבחים אותו ובדומה לפרופסור בר אילן, רואים בו בן אובד השב הביתה. מצד שני קיימים רבנים שנאחזים באיסור של חז”ל לקרוא בספרים החיצוניים ומתנגדים לספר באופן עקרוני. פרופסור בר אילן: “הרב יואל קטן מישיבת שעלבים כתב דברי שבח והלל על הספר, ויש רב נוסף ששיבח את הספר באוזניי. לעומתם יש רב אחד כתב שבספר שלי ישנם דברים שאינם לפי התורה וזאת מבלי לקרוא אותו. אמנם במסכת סנהדרין כתוב שלדברי רבי עקיבא, מי שקורא בספרים החיצוניים אין לו חלק בעולם הבא אבל ידוע שאין פוסקים הלכה מין המשנה”.

אחת הטענות כלפי היהדות הפרושית- רבנית היא שלמעשה רבני המשנה הם אלה שהורו על גניזתם של ‘דברי גד החוזה’ ועוד ספרים רבים ובכך גרמו לגניזתם.
“לא צריך להאשים את חז”ל. אנחנו יכולים לזקוף לחז”ל הרבה זכויות וגם חובות אבל לא זה העניין. אני לא יודע אם הם גנזו בפועל. מה שקרה זה “כל אחד לגורלו”, אנחנו לא ממש יודעים איך הגיע אלינו התנ”ך. האמונה הרווחת היא שרבני המשנה התכנסו והחליטו אילו ספרים יכנסו לתנ”ך ואילו ייגנזו, אבל האמת היא שאנחנו לא יודעים מה קרה.כל עם ישראל זו יהדות חז”ל? אם אני פותח עיתון או צופה בטלביזיה, אני רואה שיש הרבה כאלה שהם לא בדיוק כמוהם. יש אנשים שכן רוצים לקרוא על חוויות מיסטיות שכמעט ואינן מתוארות אצל חז”ל אבל קיימות בספר הזה בשפע. זה ספר של אדם שטוען שהוא רואה את אלוהים, מתי בפעם האחרונה הגיע אלינו מסר כזה?”

איך ניתן לרכוש את הספר?
דרך אתר האינטרנט http://www.teper-p.co.il . ניתן גם לחפש בגוגל: דברי גד החוזה.

 

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter