באנר עליון
באנר עליון

המרכז הרפואי זיו מייעץ כיצד לעבור בשלום את צום יום הכיפורים

המרכז הרפואי זיו מייעץ כיצד לעבור בשלום את צום יום הכיפורים

אנשים שאינם רגילים לצום עלולים לחוש בזמן הצום חולשה וכאב ראש ולפיכך רצוי להתחיל להתכונן לצום יום וחצי לפני תחילתו ולא להפסיק בפתאומיות  את אספקת המזון והנוזלים. הנה מספר טיפים מפי שירה נחושתן, דיאטנית קלינית מהמרכז הרפואי זיו בצפת, כיצד לעבור את צום יום הכיפורים בשלום:
יום – יומיים לפני יום כיפור:

מומלץ להפחית את כמות צריכת הקפאין הנמצא בקפה, תה, שוקו וקולה, בעיקר לאנשים הרגילים לצרוך אותו בכמויות גדולות.

להרבות בשתיית נוזלים 24 שעות לפני תחילת הצום (לפחות 10-12 כוסות מים ליום), לאורך כל היום. להעדיף שתיית מים על משקאות מוגזים ומתוקים הגורמים לנפיחות ומגבירים את תחושת הצמא.

לאכול לאורך היום ארוחות מסודרות קטנות, תכופות ומזינות ולא לחכות לארוחה המפסקת.

לאורך היום ובמהלך הארוחה המפסקת להימנע מאכילת מאכלים חריפים העלולים לגרום לכאב בטן כגון: אכילת חמוצים, מזון מתובל או מלוח, הגורם לתחושת צמא ורעב.

מומלץ להימנע מאכילת קטניות וממזונות ממשפחת המצליבים: כרוב, כרובית, ברוקולי ועוד היוצרים נפיחות בבטן וגזים.

בארוחה המפסקת:

בארוחה המפסקת מומלץ להרבות באכילת מזון עשיר בפחמימות מורכבות, אשר תורמות לתחושת שובע, כמו: לחם מחיטה מלאה, פסטה, אורז מלא, בורגול, כוסמת וכו’. הפחמימות ימלאו את מאגרי הגליקוגן שבכבד ויכינו אותנו עם ‘מחסנים מלאים’ ליום הצום. כדאי לשלב בארוחה מזון המכיל שומן כמו: שמן, טחינה, אבוקדו ועוד, על מנת להאט את קצב התרוקנות הקיבה ולתרום לתחושת שובע.

במהלך כל היום ובארוחה המפסקת מומלץ לשלב מאכלים המכילים חלבון כמו: דגים, עוף, בקר, ביצה, טונה, גבינות לא מלוחות ועוד.

בארוחה המפסקת ובכדי שהארוחה תהייה משביעה, מומלץ לא לאכול כמות הרבה יותר גדולה ממה שרגילים לאכול בערב שבת, כדי לא לחוש כבדות.

חשוב ללעוס טוב את המזון ולאכול לאט כדי להימנע מתחושת שובע מהירה מידי וכן תחושת אי נוחות וכאבי בטן לפני הצום.

כדאי לסיים את הארוחה המפסקת בתה צמחים ועוגה יבשה (לא מאוד מתוקה מאחר ומאכלים מתוקים גורמים להפרשת אינסולין הגורם לתחושת רעב).

מומלץ לסיים את הארוחה כחצי שעה לפני תחילת הצום כדי שיוותר זמן לשתות עוד כמה כוסות מים.

במהלך הצום יש להימנע מפעילות מאומצת שתגרום לצמא.

שבירת הצום:

כדאי להתחיל עם שתייה בטמפרטורת החדר ממותקת בסוכר לדוגמא: תה או מיץ מלווה בפרוסת לחם עם ריבה או דבש או פרוסת עוגה או עוגייה יבשה.

מומלץ לנוח לאחר ששתיתם ולא להתנפל על האוכל.

לאחר כשעה מומלץ לאכול ארוחה קלה המשלבת פחמימות וחלבונים כמו: לחם, ביצה, גבינה, סלט ועוד.

לא מומלץ לאכול ולשתות כמויות גדולות מידיי.
לאלו הצמים בפעם הראשונה או שהשנה באופן מפתיע מרגישים סחרחורת, עצרו את ההתדרדרות לפניי התייבשות ושתו מעט מים ואם צריך אז יותר. לאנשים הנוטלים תרופות, נשים בהיריון, קשישים וילדים מומלץ להיוועץ ברופא לפני תחילת הצום.

לסוכרתיים המטופלים באינסולין מומלץ שלא לצום.  מי שבכל זאת מעוניין לצום צריך לעשות זאת בלווי רפואי צמוד. חשוב להדגיש שגם בצום גופנו זקוק לאינסולין והתאמת המינון צריכה להיעשות בזהירות.

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter