באנר עליון
באנר עליון

אור ירוק: התחבורה הציבורית בעמק מהגרועות בארץ

אור ירוק: התחבורה הציבורית בעמק מהגרועות בארץ

על פי דו”ח מיוחד לבדיקת זמינות התחבורה הציבורית נמצאת התחבורה הציבורית בעמק במצב גרוע יחסית לשאר חלקי המדינה, שגם בהם המצב אינו מזהיר.  

דו”ח מיוחד של ארגון “15 דקות” – ארגון הפועל לקיצור זמני הנסיעה בתחבורה ציבורית בכדי שתהווה חלופה ראויה לשימוש ברכב הפרטי, מדרג את היישובים במדינת ישראל על פי שירותי התחבורה הציבורית שבהם. הדו”ח מתאר את היכולת של תושבי ישראל לעלות על תחבורה ציבורית תוך 15 דקות ביישוב בו הוא מתגורר. הוא ממפה את ההזדמנויות שיש לנוסעי התחבורה הציבורית משכונת מגוריהם ואת מידת הזמינות של שירותי התחבורה הציבורית בתוך הערים. תוך התחשבות בנתוני צפיפות אוכלוסין.

15 דקות
תחבורה ציבורית. צילום: רועי פלצמן.

על פי הדו”ח, יישובי עמק יזרעאל משתרכים במרכז ובתחתית הרשימה כשמתוך 103 יישובים שדורגו, מגדל העמק נמצאת במקום ה-45, כשלאחריה יקנעם במקום ה-51. קרית טבעון ששיפרה בשנתיים האחרונות את מערך התחבורה הציבורית ביישוב עדיין נמצאת במקום ה-69 ואילו רמת ישי נמצאת במקום ה-98, אחרי יישובים כמו ריינה וכפר כנא.

דו”ח זה לא הביא בחשבון את שלל המושבים, הקיבוצים והיישובים הקהילתיים שיש בעמק יזרעאל דבר אשר היה מוריד את מיקומו של האזור עוד יותר שכן התחבורה הציבורית ליישובים אלה כמעט ואינה קיימת ואכן אחת המסקנות אליה הגיעו מחברי הדו”ח היא, כי הערים והיישובים בפריפריה סובלים משירות נמוך במיוחד של תחבורה ציבורית.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני משרדי האוצר והתחבורה, השימוש בתחבורה הציבורית בישראל נמוך משמעותית בהשוואה למדינות אירופה. 3.4% מהנסועה בישראל נעשית באוטובוסים, בעוד במספר מדינות באירופה נוסעים בממוצע פי ארבעה יותר. הנזק הכלכלי הנגרם למשק כתוצאה מאובדן זמן בפקקים נאמד בכ-15 מיליארד שקלים בשנה. החיסכון למשק כתוצאה ממעבר של 10% מנוסעי הרכב הפרטי לתחבורה ציבורית נאמד ב-5.5 מיליארד שקל.

שמואל אבואב: “מדובר בהחמצה לאומית של ממשלת ישראל. התחבורה הציבורית בישראל מפגרת אחרי התחבורה הציבורית בעולם ולכן, רבים מהתושבים מדירים רגליהם משימוש בה. רק הממשלה יכול לשנות את סדרי העדיפויות של הנוסעים”.

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter