באנר עליון
באנר עליון
באנר עליון

בגליל המערבי נוסעים יותר

דו”ח של עמותת אור ירוק חושף כי תושבי הגליל המערבי נוסעים ברכביהם הפרטיים עד 30% יותר מתושבי המרכז, כששיאני הנסיעות הם תושבי עכו. מנכ”ל עמותת אור ירוק: “משרד התחבורה צריך לתעדף נסיעה בתחבורה ציבורית, על פני נסיעה ברכב פרטי”.

תושבי הגליל המערבי נוסעים יותר. כשחושבים על תושבי הפריפריה מול תושבי המרכז, עולה לעתים תמונה כאילו תושבי הפריפריה מרבים לנסוע בתחבורה הציבורית למעוז חפצם לעומת תושבי המרכז, שמשתמשים יותר ברכביהם הפרטיים. נתונים חדשים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק חושפים כי ההיפך הוא הנכון: תושבי המרכז נוסעים הרבה פחות ברכביהם הפרטיים לעומת תושבי הפריפריה. הסיבה לכך, היא ככל הנראה כי לתושבי המרכז יש יותר אפשרויות נסיעה בתחבורה הציבורית לעומת תושבי הפריפריה המרוחקים.
עד כמה מצב התחבורה הציבורית בגליל המערבי עגום? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ”ס לשנת 2015 עולה כי תושבי עכו נוסעים ברכבם הפרטי ממוצע של 16.6 אלף ק”מ בשנה, תושבי נהריה מסתפקים ב- 15.7 אלף ק”מ, ומייד מאחוריהם נמצאים תושבי קרית מוצקין עם 15.6 אלף ק”מ בשנה. לעומת זאת, תושבי גבעתיים, הנמצאים במקום האחרון ברשימה הארצית, נוסעים רק 12.7 אלף קילומטר בלבד בשנה. אחריהם נמצאים תושבי רמת גן ותל אביב עם 13.4 אלף ק”מ נסיעה בממוצע לשנה, ותושבי רעננה, גבעת שמואל ורמת השרון שנוסעים 14 אלף ק”מ בכל שנה בממוצע.
מדוח שהכינה עמותת אור ירוק, עולה כי ככל שמתרחקים יותר מהמרכז ומהערים הגדולות יש יותר כלי רכב ישנים (גיל הרכב עולה), כאשר מבדיקה של העמותה עולה כי כלי רכב ישנים מעורבים יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב חדשים.
מהנתונים עולה כי בשנת 2014 כלי רכב פרטיים ישנים (13 שנה ומעלה) היו מעורבים בשיעור של 35% יותר בתאונות קטלניות מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. גם כלי רכב בני 10 שנים ומעלה היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בהיקף גבוה יותר מאשר חלקן בצי כלי הרכב. ולכן החשיבות העצומה של הימצאות תחבורה ציבורית נוחה, יעלה וזמינה לתושבי הפריפריה כל כך חשובה וחיונית למדינת ישראל.
מנכ”ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב: “דווקא בישובים שמרוחקים ממרכזי הערים הגדולות, ישובים עם רקע סוציואקונומי נמוך, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמאלית. אם המדינה תאפשר לתושבים להגיע בקלות אל מחוץ לערים, נוכל לצמצם את הפערים החברתיים בכך שיותר אנשים יוכלו לעבוד או ללמוד במרכז, להרוויח יותר כסף ולשפר את איכות חייהם. במקביל הם יוכלו לרכוש כלי רכב חדש יתר ובטיחותי יותר, יעשו בו שימוש מועט יותר ויקטינו את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. משרד התחבורה חייב להפסיק להעדיף תחבורה של כלי רכב על פני הסעת המונים. זה יתרום לכלכלה, יקטין את זיהום האוויר וגם יצמצם את תאונות הדרכים”.

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter