באנר עליון
באנר עליון

אור ירוק: רוכבי האופנועים נפגעים יותר

אור ירוק: רוכבי האופנועים נפגעים יותר

עלייה במספר רוכבי האופנועים והקטנועים הנפגעים בעמק יזרעאל. מדובר במגמה כלל ארצית לפיה גדל מספר רוכבי האופנועים והקטנועים הנפגעים. התאונה הנפוצה ביותר וגם המסוכנת ביותר היא תאונת חזית-צד. רוב הנפגעים הם בגילאי 17-24. שמוליק אבוהב, מנכ”ל אור ירוק: “להעלות את גיל קבלת הרשיון”.

עלייה חדה במספר רוכבי האופנועים והקטנועים בשנת 2014 . העלייה החדה מתבטאת בעמק יזרעאל בצורה חדה יותר מאשר בשאר הארץ בשל תהליכי הפיתוח של היישובים השונים. צעירים רבים בישראל, בוחרים בשנים האחרונות לעשות רישיון ולנהוג על כלי רכב דו גלגלי – קטנוע או אופנוע. הסיבות לכך ברורות: ניתן לקבל את הרישיון בגיל מוקדם יותר, תהליך קבלת הרישיון הוא זול ומהיר, כלי הרכב ותחזוקתו זול יותר מכלי רכב אחרים ובנוסף השימוש בקטנועים ואופנועים פותר את בעיות החניה והפקקים שמאפיינים את מדינת ישראל. הבעיה היחידה שצעירים אלו לא לוקחים בחשבון, היא הסכנה שברכיבה על כלי רכב דו גלגליים בישראל.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2014 נפגעו ברחבי העמק ארבעה רוכבים וזאת לעומת שניים בלבד בשנת 2013, עלייה של 100%. העיר מגדל העמק תרמה מחצית מהנפגעים עם שני פצועים קל לעומת אחד בלבד בשנה שעברה, כשלעומתה טבעון שמרה על מאזן נקי מנפגעים, וזאת לעומת השנה שעברה בה היא רשמה פצוע קל אחד. רמת ישי והעיר יקנעם שמרו על מאזן נקי שנה שניה ברציפות. אך היישוב הבדואי בית זרזיר חווה טרגדיה עם הרוג ופצוע קשה.

אור ירוק
סכנת מוות. צילום: אור ירוק

דו”ח שפרסמה עמותת אור ירוק לאחרונה, חושף כי סוג התאונה השכיח שבו נהרגים או נפצעים קשה רוכבי אופנועים, היא תאונה מסוג התנגשות חזית-צד. בנוסף נמצא, כי מעורבות רוכבי אופנוע צעירים (17-24) בתאונות דרכים חמורות, גבוהות יותר מאשר שאר קבוצות הגיל. אחת הסיבות לכך שאחוז הצעירים הנפגעים כרוכבי אופנועים וקטנועים היא גבוהה, היא אופן ההכשרה הבעייתי והחסר טרם קבלת רישיון הנהיגה.

סיבה אחרת להיפגעות צעירים הרוכבים על אופנועים/קטנועים, קשורה בהעדר בשלות כמו גם בחוסר הניסיון שלהם: לצעירים המקבלים רישיון לכלי רכב דו גלגלי, אין את החובה לנסוע תקופה מסוימת עם מלווה, שידריך ויגשר על חוסר הניסיון.

שמואל אבואב, מנכ”ל עמותת אור ירוק: “קבלת רישיון לכלי רכב דו גלגלי בישראל הוא הליך מהיר ופשוט כך שכל צעיר שרוצה לרכב על קטנוע יכול לעשות זאת בקלות רבה מדי וללא ניסיון מספיק. כאשר נער צעיר עולה על כלי רכב זה, הוא חשוף לסכנות רבות שהוא כלל לא מודע להן ולא יודע כיצד להתמודד איתן. לכן, על משרד התחבורה להעלות את גיל קבלת רישיון הנהיגה לאופנוע, ולהאריך את תקופת הלימוד וההדרכה, כדי שאותם נערים יקבלו יותר ניסיון בכביש ויותר ידע, אודות הסכנות הכרוכות ברכיבה על כלי רכב דו גלגלי”.

 

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter