באנר עליון
באנר עליון
באנר עליון

אבראכדאברא בשיח רופא – מטופל

אבראכדאברא בשיח רופא – מטופל

אבראכדאברא בשיח רופא – מטופל

מומחיות כללית הציגו בכנס לתקשורת רפואית של האיגוד האירופאי לתקשורת רפואית, שנערך בפורטוגל, שיטה ייחודית לשיפור תקשורת מטפל – מטופל בעזרת קלפים טיפוליים

צוות מנחות ומטפלות בנושא התקשורת בין מטפלים למטופלים מהמחלקה לרפאות משפחה בכללית: ד”ר מרב סודרסקי – מומחית ברפואת משפחה ובטיפול CBT, ורופאת משפחה במרפאת משמר העמק ועמק השלום ביוקנעם,  ד”ר עו”ס עדי יבזורי אראל, תושבת משמר העמק ועו”ס אירית גיל לב, עוסקות בהכשרת סטודנטים ומתמחים בפקולטה לרפואת המשפחה, בכל הקשור בתקשורת מטפל – מטופל.

 לשם כך, הן פיתחו קלפים טיפוליים בשם “קלפי אבראכדברא לשיח רפואי מיטבי” המהווים כלי המסייע בדרך ייחודית לשיפור המיומנות בשימוש בשאלות פתוחות ועוזר לאבחן את דרכי החשיבה וההתנהגות של המטופל. בהתאם, תורם להגברת היצמדות המטופל להמלצות הטיפוליות.

עבודתן, שהוצגה כפוסטר בכנס האירופאי לתקשורת רפואית שנערך בפורטו שבפורטוגל, זכתה לעניין רב. עתה מתוכנן גם לשלבם בהכשרות הניתנות לצוותי כללית במחוז חיפה וגליל מערבי.

הקלפים שפיתח צוות כללית בחיפה מאגדים בתוכם תכנים מעולם ה-CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי קצר מועד), הריאיון המוטיבציוני, תפקיד המשפחה במחלה וטכניקה של שאלות פתוחות.

קלפי ה״אבראכדברא״ מחולקים ל-6 נושאים שאותרו כמאתגרים וקשים לטיפול בקרב הצוות הרפואי: דיכאון, חרדה, כאב כרוני, הפרעות שינה, טיפול במחלה כרונית ושינוי אורחות חיים. כאשר הקלפים בכל נושא מורכבים מצבע מסויים (למשל קלפי חרדה בצבע צהוב, קלפי דיכאון בצבע כתום וכך הלאה). כל קבוצת קלפים מכילה 16-20 שאלות פתוחות, השאלות מכוונות לחשיבה של המטופל המשפיעה על התנהגותו, הסביבה ותפקיד המשפחה במחלה, האמביוולנטיות לגבי הטיפול או השינוי.

כאשר לחדר המטפל נכנס מטופל עם דיכאון, ניתן להיעזר בקלפים אלה ולהציג באמצעותם שאלות שכרגיל נוטים למעט בהן. בפני המטופל מוצגת קבוצת קלפי הדיכאון והוא בוחר

1-2 שאלות, אותן הוא מתבקש להקריא בקול רם ואז להתייחס אליהן.

לפי התשובה יכול איש הטיפול ללמוד על דרך החשיבה של המטופל ואו על ההתנהגויות המשמרות את ההפרעה ממנה הוא סובל ואז לסייע לו לחשוב אחרת על הבעיה ולתקן עוותים קוגניטיביים והתנהגותיים.

בנוסף, משמשים הקלפים גם ככלי להכשרת סטודנטים ברפואה, כך שיידעו כיצד להציג שאלות פתוחות ולא סגורות, שמאפשרות תקשורת כנה וטובה יותר.

השאלות המופיעות בקלפים נבדקו ותוקפו בשיתוף עם מומחים בהוראה מרפואת המשפחה ומלווים בהערכה מחקרית. שיטת העבודה שהציגו החוקרות מכללית בכנס עוררה עניין רב בקרב המשתתפים שביקשו ליישמה גם אצלם.

תגובות

תגובות

באנר לפוסט קטן

Related posts

באנר לפוסט גדול
  • Facebook
  • Twitter